Hoeveel procent van de kinderen worden gepest op de basisschool op dit moment (2014-2015)?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Erna55
8 jaar geleden
Hier zijn nog geen cijfers over bekend .

Antwoorden (1)

Er zijn geen cijfers bekend over de situatie van 2014 / 2015.

De laatste cijfers zijn van 2012
In 2012 zegt 16 procent van de leerlingen in het basisonderwijs aan dat ze in de voorgaande weken gepest zijn. De overige 84 procent zegt niet te zijn gepest. Deze gegevens zijn afkomstig uit het Landelijk Onderzoek Pesten 2012 Primair onderwijs.
Ongeveer evenveel jongens als meisjes hebben in het onderzoek aangegeven frequent (dagelijks of wekelijks) gepest te worden. De gepeste leerlingen zitten vooral in de groepen 5 en 6. Het percentage leerlingen dat gepest wordt, is in de groepen 7 en 8 lager. Van de leerlingen die gepest worden zegt 20 procent dat dit dagelijks gebeurt; 35 procent geeft aan elke week te worden gepest. Dat betreft 9 procent van de onderzochte leerlingen. Twee derde van de gepeste kinderen zegt dat dit op het schoolplein plaatsvindt. Opvallend is dat een derde van deze kinderen zegt (ook) in de klas gepest te worden. Het pesten gebeurt in twee derde van de gevallen door kinderen uit de eigen groep en het kan vele vormen aannemen: de schuld krijgen van iets, buitengesloten en uitgescholden worden, maar het gebeurt ook vaak dat deze kinderen het slachtoffer zijn van roddel of grappen. Deze kinderen voelen zich daardoor boos (66 procent), verdrietig (50 procent), alleen (45 procent) en bedreigd (21 procent).