Wie is meer voorbereid voor het vwo 5,een havo geslaagde of een vwo4-leerling?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Antoni
8 jaar geleden
De VWO-er heeft in ieder geval het voordeel dat hij niet in een nieuwe klas met voor hem nog onbekende medeleerlingen terechtkomt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja maar ik heb gehoord dat wat je in vwo5 krijgt al een beetje in havo5 heeft gekregen,dus....
Erna55
8 jaar geleden
@kny31 : ...dus jij vind dat Havo5 een betere voorbereiding is.
Waarom stel je deze vraag ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kny31 Ik denk eerder dat wat je in vwo4 hebt gekregen krijgt in vwo5. Verder zijn er wel onderdelen die ze in vwo5 krijgen die je in havo5 krijgt maar je mist ook vele onderdelen waaronder vaak al een heel examenvak! Gelmer: ze sturen niet elke havist naar het vwo, vaak moet je dan toch wel goed staan of al een extra vak hebben gedaan. Antoni: dat klopt niet helemaal omdat ze in vwo5 de klassen nog wel eens door elkaar gooien ivm examenvakken en op een scholengemeenschap ken je ook wel heel wat vwo'ers als je op de havo zit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De ervaring leert dat lln van 5h, 5v veel makkelijker vinden dan lln die uit 4v komen. Veel onderdelen hebben ze al gehad alleen met wat minder diepgang. De stof komt hen al bekend voor. Voor een leerling uit 4v is de stof uit 5v lastig omdat het helemaal nieuw is.

Antwoorden (3)

Ik zou zeggen: de vwo4-leerling.

De havo5-leerling heeft het voordeel dat hij de hele 'examenprocedure' al eens heeft meegemaakt, met eventuele examenstress. Maar dat is alleen maar 'de vorm'.

De vwo4-leerling heeft jarenlange ervaring met het hogere niveau van de stof en met het meer zelfstandig verwerken daarvan, zeg maar 'de inhoud'.
Computoon
8 jaar geleden
Dat kun je niet zeggen er zijn zoveel factoren:
* leeftijd havo is hoger
* havo heeft al examentraining gehad
* havo heeft vaak een vak tekort dus dat vak moet worden bijgespijkerd en daar loopt hij dus achter op de vwo
* vwo heeft op een hoger niveau les gehad maar havo is een jaar verder gekomen met specifieke vakken

en dan hebben we het nog niet over de leerling zelf
* havo kan eigenlijk een vwo leerling zijn geweest
* vwo leerling kan superslim zijn
* vwo leerling is er eentje die eigenlijk op de havo had moeten zitten

en dan kun je nog wel verder gaan.

Mij is uitgelegd dat je na havo 2 beter je diploma eerst kan halen als je tussen havo en vwo in zit omdat je dan examenervaring hebt en dan durft een school het eerder aan om de overstap te wagen. Als je het eerder doet en leerling strandt alsnog heb je een probleem omdat je dan geen startkwalificatie hebt, na vwo5 alsnog soms naar havo 4 moet ivm examenoefening of mbo4.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als aanvulling op andere antwoorden zou ik nog toe willen voegen dat (op onze school in ieder geval) het HAVO onderwijs heel anders was t.o.v. VWO. Op de HAVO moet je kort door de bocht meer feiten leren, terwijl je op VWO meer inzicht moet hebben en moet spelen met de theorie. Het is dus maar net wat je ligt. Dus ik zou ook zeggen dat een VWO4 leerling beter voorbereid is, maar dit is zoals eerder gezegd natuurlijk afhankelijk van andere factoren.