Hoe leg je niveau van HBO en WO aan niet-Nederlanders uit?

Ik heb daar moeite mee. Om HBO en Universiteit niveau uit te leggen. Van beide kun je Bachelor mee halen terwijl in meeste landen dat alleen bij Universiteit kan doen. Enig idee hoe ik dat duidelijk kan uitleggen wat het precies verschil is tussen die twee niveau aan buitenlanders?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

Een HBO wordt meestal aangeduid als een University of applied science. Daar zit het verschil ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In het Duits is het (Fach)hochschule en in het Engels vocational universities.
Dus je mag hogeschool soms vertalen als university, maar je mag university niet altijd terug vertalen universiteit. Dit zegt veel over de kwaliteit van sommige buitenlandse 'university'. In het buitenland is men zeer bewust van verschil in universities. Dus de titels master, bachor en doctor zeggen meer.

Zie bron voor een Engelstalige artikel dit het goed uitlegt van uit het Engelse/Amerikaanse gezichtspunt.

Om het hbo/universiteit systeem goed uit te leggen is misschien ook wel handig om het VWO en HAVO systeem en de doorstroomsysteem uit te leggen. Maar alles is afhankelijk van de hoeveelheid tijd die je hebt.