wat gebeurt er tijdens een gesprek met de leerplichtambtenaar over te veel ziekteverzuim?

Na overlijden van mijn oma ben ik heel erg van slag geraakt. Ik kreeg vaak migraine aanvallen en voelde me helemaal niet meer lekker in mijn vel zitten. Ik heb me daardoor heel veel ziek moeten melden op school. Hierdoor heb ik nu te veel ziekteverzuim. Ik kreeg vandaag een brief van de gemeente over een gesprek met de leerplichtambtenaar over mijn vermoedelijk ongeoorloofd schoolverzuim. Mijn vraag aan jullie is nu: wat kan ik van het gesprek verwachten ? Heeft iemand er echt ervaring mee? Wat gebeurt er tijdens zo'n gesprek. Ik moet er wel even aan toevoegen dat ik hiervoor nog nooit een waarschuwing heb gehad van de leerplichtambtenaar of zo.
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.2K
ronron1212
9 jaar geleden
hoe oud ben je?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een hoop gezeur gehad toen ik met m'n ouders moest langskomen en dat ze een boete moesten betalen als ik zo door ging.
Dat ging niet door omdat ik later opgenomen werd in een kliniek en dus een reden had.
Gewoon uitleggen hoe het zit,wie weet valt het mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben 17 jaar
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laurena wat bedoel je precies met gezeur? Had je voor het gesprek al een waarschuwing gehad? En moet je een doktersverklaring laten zien als je ze verteld dat je echt ziek was? Hoe gaat zo'n gesprek eigenlijk?
ronron1212
9 jaar geleden
Ben je ziek gemeld door je ouders?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Soms door mijn ouders en soms zelf , maar wel gewoon vanaf de Huistelefoon ( op de achtergrond kon je gewoon mijn moeder een broertje en zusje horen praten).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Trouwens ik was vergeten te melden dat ik ook naar de psycholoog ga voor het verwerken van mijn oma's verlies. Veranderd dit de zaak? Zo ja in welke opzicht dan ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat je je niet teveel zorgen hoeft te maken. Een school draagt een bepaalde verantwoordelijkheid voor jou, en als je veel vaker dan gemiddeld afwezig bent, dan is dat vaak een signaal dat er iets mis is. Dat kan van alles zijn, van een puur lichamelijke ziekte of een psychisch probleem of een interactie met bepaalde leraren of medeleerlingen (denk aan pesten, sociale angsten, je niet thuis voelen op school zonder overduidelijke aanleiding, een te hoog of te laag schoolniveau) of een combinatie daarvan. Het feit dát er aan de bel wordt getrokken is in mijn ogen positief, het zou immers niet goed zijn als een leerling door persoonlijke of medische problemen langere tijd niet op school komt en niemand zou dat opmerken. Dan weet men op school niet wat er aan de hand is en kan er ook geen begeleiding worden geboden vanuit school. Vanuit school kan er immers ook hulp worden geboden in de vorm van een schoolpsycholoog of soortgelijke functionaris, maar ook praktische hulp zoals het regelen van een aangepast rooster of het bieden van lesmateriaal dat eventueel thuis bestudeerd kan worden of iets als bijles voor een vak waarmee een leerling erg achterop driegt te raken. De manier waaróp jij nu benaderd wordt is naar wat je er hier van verteld misschien niet de juiste geweest: vaak is er een mentor of een andere begeleider voor de leerlingen, die had jou ook eerder aan kunnen spreken en mogelijk was het dan niet nodig geweest om de leerplichtambtenaar in te schakelen. Maar goed: dat is nu gebeurd, en het is nu aan jou om uit te leggen waarom je vaak ziek bent en aan de leerplichtambtenaar om vervolgens te beslissen of er aanvullende afspraken gemaakt moeten worden en of eventueel de schoolarts ook ingeschakeld moet worden. Jouw eigen arts mag wettelijk gezien geen verklaringen afgeven over jou (dat dit vaak toch wordt gedaan is een andere zaak) dus als die hiertoe niet bereid is, dan staat hij of zij in zijn recht. Als de leerplichtambtenaar medische informatie over jou wil, is de juiste gang van zaken dat de schoolarts wordt ingeschakeld en dat die dan eventueel - alleen als jij daarvoor toestemming geeft! - weer overleg pleegt met of informatie opvraagt bij jouw eigen huisarts of een andere behandelaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lies12 Hartstikke bedankt voor je reactie!! Het heeft me weer een beetje opgelucht :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Violet, je moet de zaak ook niet onnodig opblazen. Je hebt verdriet, je bent driemaal te laat gekomen. Je bent 17jaar jong, dus haast een jong-volwassene en de leerplichtambtenaar wil even met je praten. . Meer is er tot nu toe niet aan de hand. Laat je even weten hoe het afgelopen is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ JoanDArc bedankt voor het inpraten van moed. Ik zal zeker even laten weten hoe is afgelopen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou ik heb vandaag het gesprek gehad. Het was zeker geen vervelend gesprek. De leerplichtambtenaar waar ik mee moest praten was erg begripvol. Ze wist de situatie al helemaal maar ze had me gewoon op gesprek gevraagd voor meer toelichting. In heb haar alles eerlijk verteld en details gegeven zodat ze het beter zou begrijpen. Ze leefde ook met me mee, dat was erg fijn. En ik heb geen waarschuwingen of sancties gehad. Kortom : het is goed gegaan! Nog bedankt voor jullie reacties die hebben me ook enorm gehol

Antwoorden (3)

Als een leerling ziek is, dan hoeft hij/zij niet naar school, het moet wel altijd direct (telefonisch) gemeld worden aan de school.

De leerplichtambtenaar van de gemeente houdt toezicht op de naleving van de leerplichtwet. Soms
komen leerlingen niet op school omdat ze ziek zijn terwijl de school de reden niet weet. Als dat vaak gebeurt, raakt de leerling achterop. Als een leerling niet naar school gaat, worden ouders hierop aangesproken door de school of de leerplichtambtenaar. Leerlingen van twaalf jaar en ouder hebben ook een eigen verantwoordelijkheid. Als zij langdurig of vaak afwezig zijn worden ze hierop persoonlijk aangesproken.

Als een leerling ongeoorloofd verzuimt, meldt de school dat aan Bureau Leerplicht Plus. De leerplichtambtenaar controleert de verzuimmelding bij de school. Vervolgens gaat de leerplichtambtenaar op zoek naar de oorzaken en redenen van het ongewenste schoolverzuim. Hij neemt contact op met ouders/verzorgers van de verzuimende leerling of met de leerling zelf om een afspraak te maken.
Tijdens het gesprek met de leerplichtambtenaar bespreken de leerplichtambtenaar en de ouders/verzorgers de situatie van hun zoon of dochter.
Afhankelijk van de uitkomsten van de gesprekken, kan de leerplichtambtenaar verdere actie ondernemen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Als de school een regelmatige afwezigheid wegens ziekte in twijfel trekt, meldt de school dat aan de leerplichtambtenaar.
De leerplichtambtenaar nodigt de leerling uit (en de ouders, maar dat hoeft niet altijd) voor een gesprek om te onderzoeken wat er precies aan de hand is. Hij zal proberen afspraken te maken en/of maatregelen te treffen om het verzuim te stoppen, zodat de leerling weer lekker in zijn vel naar school zal gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb altijd op tijd op school gemeld als ik ziek was. En ik ben echt heel veel ziek geweest. De reden op school is ook echt bekend. Toch staat in de brief 'vermoedelijk ongeoorloofd verzuim' als onderwerp.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb altijd op tijd op school gemeld als ik ziek was. En ik ben echt heel veel ziek geweest. De reden op school is ook echt bekend. Toch staat in de brief ‘vermoedelijk ongeoorloofd verzuim’ als onderwerp.
Wat moet ik hier van verwachten nu?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Violet ik ga er altijd vanuit dat een verhaal is, zoals het verteld wordt, dus:
Het kan zijn dat de school het probleem in handen geeft van de leerplichtambtenaar, om jou de gelegenheid te geven om samen met de leerplichtambtenaar een oplossing te vinden. Dikwijls wil de leerplichtambtenaar ook meer inzicht krijgen in de thuissituatie.
Mijn ervaring is dat ook een leerplichtambtenaar een mens is die het beste voor de leerling wil, dus ook voor jouw toekomst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou u een voorbeeld van een mogelijke oplossing kunnen benoemen ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Neen, Violet, dat is een zaak tussen jou en de leerplichtambtenaar. Nadat hij van jou het hele verhaal heeft aangehoord zijn jullie beiden de enige personen die samen tot een oplossing moeten komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Violet, ik adviseer altijd wel om vooraf aan zulke gesprekken een paar puntjes op papier te zetten, zoals:
ik ben of heb mij altijd ziek gemeld, ben nooit zonder bericht weggebleven.
Waarom noemt de school het "ongeoorloofd afwezig", ik ben er door de schoolleiding nooit over aangesproken.
Zij wisten van mijn moeilijkheden en heb geen hulp gehad van de kant van de school.
Heb last van migraine aanvallen. Heb hulp van een psycholoog (via de huisarts?) Had ik een doktersverklaring moeten tonen?
Kan ik samen met u naar een mogelijke oplossing zoeken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt JoanDarc!
Ik zal zeker de punten goed op papier zetten alvorens het gesprek in te gaan. En inderdaad vragen waarom school het ongeoorloofd verzuim noemt terwijl ik altijd netjes op tijd ziek was gemeld en mijn verhaal bekend was.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er staat vermoedelijk dus dat betekent dat ze het niet zeker weten omdat ze er nu eenmaal niet bij zijn als jij je ziek meldt. Na een bepaalde periode gaat de bel bij de lpa. Niet vreemd dus. Gewoon het gesprek in gaan en kijken wat er uit komt. Niet bang zijn en duidelijke antwoorden geven. Verder: heb je migrainemedicijnen van de huisarts? Neem die dan mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Violet, fijn dat je zoveel aan de antwoorden en reacties hebt gehad.
Ken je dit gedicht van Nicolaas Beets: Een mens lijdt dikwijls het meest
door 't lijden dat hij vreest
doch dat nooit op zal dagen.
Zo heeft men meer te dragen
Dan God te dragen geeft. Het leed dat is, drukt niet zo zwaar
als vrees voor allerlei gevaar.
Maar komt het eens in huis,
dan helpt God altijd weer
en geeft Hij kracht naar kruis. Voor "God" mag je natuurlijk voor jezelf iets anders invullen, het gaat om de bedoeling van het gedicht.
Toevallig genoeg zit ik nooit op deze site, maar zag ik je vraag vandaan komen en die kan ik beantwoorden dus ik heb even een account aangemaakt.

Zelf ben ik ook naar de leerplicht geweest twee jaar terug. Er komen twee mensen langs die voor de gemeente werken. Nouja bij mij kwamen ze naar school en zaten met z'n tweeën in een kamer waar je dan heen moest gaan. Ik zit zelf in 5 vwo en was zes keer te laat gekomen doordat ik moeite heb met de tijd in te schatten.

De twee vrouwen die tegenover mij zaten vroegen waarom ik te laat kwam. Ze vertelden me hoevaak ik te laat was (uitdraai van magister) en ook dat ik een keer gespijbeld had, terwijl ik dat nog nooit gedaan had. De ene vrouw zei op een gegeven moment: ja maar bij basis (die richting qua leerweg) is dat wel anders. Toen zei de andere vrouw haar dat ik op vwo zat (erg warrig dus, eerst even feiten op orde stellen denk ik dan).

Ze vertellen je dat te laat komen het begin is van het verwaarlozen van je schoolcarrière. Ik zei hen dat ik keurige cijfers haalde, alleen maar zevens en achten, en dat dit dus niet echt klopte. Dat was het hele gesprek zo ongeveer. Het sloeg nergens op.

Ironisch ook: bij een jongen uit me klas die in totaal drie keer op gesprek moest komen, kwamen ze twee keer daarvan zelf te laat.

Sorry voor het lange verhaal, maar dit was mijn ervaring. Misschien zijn jouw personen van de gemeente wat beter geïnformeerd enzo dan die van mij hoor. In ieder geval, succes!

Toegevoegd na 9 minuten:
Als je overigens uitlegt dat je vaak niet op school kwam vanwege het verlies van je oma destijds dan hebben ze daar echt wel begrip voor. Het is niks om bang voor te zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt! Wat aardig dat je de tijd nam om me antwoord te geven, ik waardeer dat echt. Nogmaals bedankt !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat erg weer dat leerlingen op basis of vwo anders behandeld worden. Mijn zoon op vmbo-basis heeft ernstige dyslexie, kan niet eens klokkijken maar is toch het hele jaar altijd op tijd gekomen en jij gebruikt in VWO5 dat je het moeilijk vindt om tijd in te schatten? Ik had dat dus harder aangepakt, je verstoort de les door te laat komen ook al heb je goede cijfers!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Pelle, jij hebt er niets aan, maar ik sta helemaal achter jou.
Ja, beetje recalcitrante reactie van Dbr.
"bij een jongen uit me klas die in totaal drie keer op gesprek moest komen, kwamen ze twee keer daarvan zelf te laat."
Hoe weet jij dat, was jij erbij? of alleen van horen zeggen?
me klas, kwamen ze, hoevaak,
De leerplichtambtenaar werkt niet voor de gemeente, maar wordt aangewezen door de burgemeester van de gemeente waar de school onder valt. De leerplichtambtenaar werkt samen met diverse organisaties en instanties, om samen te bekijken welke oplossingen er zijn.
Geen tijd in kunnen schatten maar wel een oordeel vellen over een leerplichtambtenaar en niet in de gaten hebben dat je de orde in de klas verstoort.
.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarbij: dat soort mensen mogen te laat komen, ze hebben meerdere afspraken achter elkaar en dan is het lastig plannen. Als je het niet strak plant zitten ze vaak met tijd over en die betalen we met z'n allen. Niemand vindt het gek dat je moet wachten bij een huisarts of specialist.
Het is verstandig wel degelijk rekening te houden met een 'vervelend' gesprek. Je school heeft blijkbaar 'mogelijk ongeoorloofd verzuim' gesignaleerd, en het is nu aan jou om aannemelijk te maken dat je echt ziek was (maw of je je terecht ziek hebt gemeld). Het lastige is, dat dat er niet echt een equivalent is van de bedrijfsarts voor scholen (dus een onafhankelijke arts die beoordeelt of je ziek bent), terwijl je eigen huisarts of psycholoog geen medische verklaringen hoort af te geven.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kan vervelend worden indien je absenties niet kunt verklaren. de ambtenaren doen dit natuurlijk vaker en hebben waarschijnlijk enige ervaring met slechte smoesjes.
ik heb zelf een keer een gesprek gehad omdat ik 1 keer te veel te laat was gekomen. was toen wel vervelend omdat ik me ook niet echt had voorbereid.
als ik nu zelf nog een keer zo een gesprek zou hebben zou ik van tevoren per absentie even opschrijven hoe en wat zodat je niet met je mond vol tanden komt te staan. bij mij waren het overigens wel aardige mensen:)