Mag een leerling met onleesbaar handschrift het centraal examen (VWO) maken op de computer?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.2K
Cryofiel
9 jaar geleden
Het is voor zo'n leerling sowieso beter als hij aan zijn handschrift gaat werken. Daar heeft hij zijn hele leven baat bij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Extreem nuttige opmerking, heel erg bedankt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat dat ook nog af kan hangen van de reden waarom iemand een slecht handschrift heeft. Als dat is vanwege spasticiteit of een andere lichamelijke handicap, of samenhangt met dyslexie of een bekend probleem met de fijne motoriek zonder dat hiervoor een specifieke oorzaak bekend is, dat hier anders mee wordt omgegaan dan wanneer de leerling geacht wordt om met wat meer oefenen beter te kunnen leren schrijven. Ik herinner me zo iemand uit mijn 2e klas op de middelbare school, die had voor zover bekend niet een bepaalde handicap, maar wij zagen allemaal dat hij een wat afwijkende motoriek had en hoe hij het ook probeerde, hij kón echt niet netter schrijven. Wij kwamen dan ook met de hele klas voor hem op als een nieuwe docent het nodig vond een hatelijke opmerking te maken over zijn handschrift, of hem eerst verbood een verslag getypt aan te leveren en later een punt aftrek gaf vanwege zijn slordige schrijven. Of hij 'gewoon' een slechte motoriek had (achteraf was er wel iets in zijn hele bewegen dat liet zien dat hij op zijn minst wat onhandig was) of dat daar een specifieke aanleiding voor was dat weet ik niet, maar voor ons als klasgenoten was duidelijk dat hij echt niet anders kón en het absoluut geen onwil was. Ook een specifieke cursus voor 'handschriftverbetering' die hij kreeg aangeboden door school, had voor zover ik me kan herinneren bij hem maar weinig baat.

Het beste antwoord

Ja, bij het centraal examen mag je een laptop gebruiken.
De computer is als schrijfgerei toegestaan bij alle centrale examens, voor alle kandidaten. In het bijzonder is
gebruik van de computer als schrijfgerei zinvol voor kandidaten met een motorische beperking.

Wel moet je eraan denken dat je je werk zeer frequent opslaat (als de computer crasht heb je nog een kopie op een USB-stickje).
De voorschriften verbieden niet het gebruik van je eigen laptop, de school kan dit echter wel verbieden. Zij moet er namelijk op toezien dat je niet op het internet gaat of toegang verschaft tot ander verboden materiaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Top, bedankt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10e. Het klopt dat het van de school afhangt. De meeste scholen vinden het goed als je om deze reden (slecht handschrift) de toets op een computer maakt. Ikzelf zit ook op de middelbare school en maakt mijn toetsen op een laptop. Dit kan een voordeel zijn (makkelijker verbeteren), maar heeft ook zeker nadelen.
Het lijkt me als een leerling dit tijdig opgeeft bij zijn/haar afdelingshoofd deze dit vaak zal goedkeuren. Behalve als opeens iedereen het wilt. Bij mij op school heb je 'faciliteitenpassen', enkel met deze pas krijg je extra faciliteiten op toetsen. Naar mijn weten geldt deze ook ook op examens bij ons op school.
Maar waarom is dyslectie volgens jou dan wel een rede om het te mogen maken op een laptop?