studiefinanciering 2015, hoe werkt dit?

ik heb een hbo studie gevolgd in 2012/2013, daarna een andere in 2013/2014. nu heb ik een tussenjaar en wil ik in september weer beginnen aan een studie (allemaal het eerste jaar). ik heb al 2 jaar studiefinanciering ontvangen maar ik ben benieuwd of ik in het nieuwe stelsel nog recht heb op studiefinanciering. kan iemand mij dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
In principe ontvang je nog studiefinanciering, omdat je deze vóór september 2015 ook al ontving. Wellicht geeft iemand anders nog een uitgebreider antwoord.
fisbel
9 jaar geleden
@SimonV
Er valt niet veel uit te breiden. Wel waren dit soort situatie lang onduidelijk. Je begint immers in het 1e jaar en een nieuwe studie die begint in september 2015 valt onder het sociaal leenstelsel. Maar omdat Mees 1995 al twee jaar onder het systeem van de oude studiefinanciering viel, wordt dit nu gewoon voorgezet.

Antwoorden (2)

DUO zegt:
Vraag

Ik wil komend jaar een andere studie gaan doen. Val ik dan onder het nieuwe stelsel?

Antwoord
Als je nu studiefinanciering hebt voor een opleiding in het hoger onderwijs en komend jaar een andere bachelor gaat doen, val je niet onder het nieuwe stelsel voor studiefinanciering. Je valt ook niet onder het nieuwe stelsel als je nu al een masterstudie doet en overstapt naar een andere master. Begin je per 1 september 2015 voor het eerst met een master? Dan geldt het nieuwe stelsel wel voor jou.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ken iemand die hetzelfde had. Diegene heeft afgelopen jaar een mbo-studie gedaan, het jaar daarvoor hbo geprobeerd (wat niet gelukt is dus gestopt), en gaat in september opnieuw beginnen met hbo. We hebben het bij 3 personen nagevraagd: eerst via de Twitter van DUO, daarna telefonisch, en daarna bij een DUO-persoon op een open dag van een hogeschool. Driemaal hetzelfde antwoord. De regel is: als je al eens aan een hbo- of universitaire opleiding begonnen bent en studiefinanciering hebt ontvangen, dan heb je opnieuw recht op studiefinanciering volgens het oude stelsel. In jouw geval: je hebt 2 jaar studiefinanciering gehad, en je hebt nog recht op studiefinanciering zolang je studie duurt. Dus als daar 4 jaar voor staat, heb je nog 2 jaar recht op studiefinanciering.