Mag je 5 vwo doen nadat je 5 havo hebt gedoubleerd?

5 VWO na 5HAVO gedoubleerd te hebben ?

Kan je als je in 5 HAVO zakt en het jaar opnieuw doet en dan wel diploma behaalt ( met 7,5 gemiddelde) nog naar 5VWO ? Of mag dit niet omdat je 5HAVO eerste keer niet gehaald hebt en overgedaan hebt. Al heb je een 7,5 gemiddelde gehaald tweede keer ?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Jouw school mag dit zelf bepalen, er zit geen wettelijke eis aan. Zelfs al sta je voor elk vak een 9 mag de school jou de toegang weigeren tot VWO5 en aan de andere kant mag school jou wel toegang geven als je overal gemiddeld een 6 staat (al zullen ze dat niet snel doen).

Doe je examen in 7 of 8 vakken en bij 7: welk vak ga je er bij nemen op VWO en heb je nu wel twee buitenlandse talen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoelt. Maar in principe mag je gewoon naar vwo als je havo opnieuw hebt gedaan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je geeft aan dat je voor havo geslaagd bent met een gemiddelde van 7,5. Volgens mij maakt het dan niet meer uit dat je eerder gedoubleerd bent. Op vwo-niveau kan je immers ook gewoon 'blijven zitten', zonder dat je verplicht wordt een lager niveau te gaan volgen.
Maar het is uiteraard goed om de schoolregels (met name de PTA, OER of hoe het examenreglement op jouw school genoemd wordt) daar even op na te slaan; en anders kan je het je decaan of mentor vragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In principe mag dat maar alleen als dat VWO jou wil hebben. Je hebt namelijk al een startkwalificatie en de overheid moedigt het doorgaan voor nog een startkwalificatie niet zo toe als je niet zelf meebetaalt. Ze willen dus liever dat je HBO.

Andere antwoorden (1)

Als ik er even op google (zie link) kom ik op een heleboel sites van scholen die aangeven welke eisen zij stellen aan doorstroming van 5 HAVO naar 5 VWO. Ik heb ze niet allemaal doorgenomen dus ik weet niet of iedereen dezelfde eisen stelt. Maar jouw school heeft ongetwijfeld ook zo'n eisenpakket en omdat ik niet weet op welke school je zit kan je dat het beste even zelf opzoeken op de site van je school.