Hoe wordt er rekening gehouden met autistische mensen in het onderwijs?

En ik dit geval bedoel ik mensen met autisme maar een normale tot hoge intelligentie die graag een mbo, en zelfs een hbo studie willen doen of verder. Wat voor aanpassingen zijn er voor deze mensen, zodat hun talent niet verloren gaat onder hun beperkingen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (4)

Helaas zal er in het huidige systeem weinig rekening worden gehouden omdat de werkdruk in het onderwijs al zeer hoog is.
Misschien zou je met de school van je keuze zelf kunnen gaan praten zodat je weet hoe ze het zouden kunnen aanpassen naar je ideeen hierover.

Waarschijnlijk hebben ook maar weinig scholen echt vergelijkings matriaal zeg maar.
Het is namelijk altijd makkelijker om iets wat buiten de "normale" normen ( dat geld voor vanalles en niet alleen autisme) valt ook op een speciale school te plaatsen. Zo kunnen er in het "normale"onderwijs de klassen groter gemaakt worden en dus bezuinigd en is er dus geen plaats voor speciale gevallen.
kijk maar naar moeilijke kinderen, die worden bij ons in de regio allemaal op 1 school gezet ( even grof gezegd) zodat de rest normaal zijn school kan afmaken en deze niet ontregeld worden.
helaas is het zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt mensen met een stoornis in het autistisch spectrum? Echte autisten daar maak je namelijk geen contact mee, maar intelligent zijn de meesten wel. Ik heb zelf een zoon van 15 met een autistische stoornis. Geïndiceerd als Gille de la tourette maar ik denk zelf meer aan Asperger. Mijn zoon staat sterk in zijn schoenen, weet dat hij "anders" is en kan alles naast zich neerleggen. Hij is dus niet overstuur meer als andere kinderen hem uitlachen of niet begrijpen. Hij had een bovengem. hoog IQ en vele interesses. Scoorde met gemak Havo/VWO en koos voor de Havo.Het was een grote school en hij vond het niet moeilijk. Er werd alleen niet gestraft of ingegrepen bij misstanden en er was altijd herrie in de klas, wat consentratieproblemen bij hem opleverde. Hij wilde daar dus weg en ik heb toen met de directeur gesproken van een VMBO-t school bij ons in de buurt. Een kleinschalige school met regels! Hij kreeg extra leerstof waarmee hij zo kon overstappen op de Havo als hij dat wilde en de cijfers goed bleven. Dit was zo, hij mocht terug maar hij wilde niet. Nu heb ik besloten hem eerst relaxed zijn VMBO-t diploma te laten halen en dan is hij wat ouder en is het misschien wat makkelijker voor hem om nog een jaar Havo te doen en dat diploma te halen. Intussen weet hij wel waar zijn talenten liggen en wat hij evtl. wil doen. In elk geval wil hij verder leren.
Wil je helemaal geen risico lopen, dan is regulair onderwijs
niet de beste optie, maar is je kind meer gebaat bij een speciale school, waar meer aandacht aan het kind kan worden gegeven en het personeel er extra voor geschoold is. Ik heb mijn zon misschien een hardere leerschool gegeven om beter bestand te zijn tegen de harde maatschappij. Dit houdt wel in dat je veel aandacht moet geven aan zijn zelfbewustzijn en hem ervan moet overtuigen dat hij "goed"is zodat hij zich daarvan bewust is, dus een soort olifantenhuid aanpraten. Sociale contacten zijn er toch niet en die kan je ook niet stimuleren
Als ouder is dat nog het moeilijkst, hijzelf heeft er geen last van en dit moet je je terdege beseffen.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fijn dat het met je zoon zo goed gaat. En ja, ik bedoelde die groep autisten zonder verstandelijke beperking, en die slim genoeg zijn, maar toch bepaalde aanpassingen nodig hebben (meer in de zin van begrip voor de beperkingen, en bewondering hebben voor het talent, dit stimuleren en er juist gebruik van maken).
Is er eigenlijk wel speciaal onderwijs in het mbo en het hbo is voor deze groep mensen? of stopt die speciale scholing gewoon bij het middelbare onderwijs (met alle gevolgen van dien)?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een warm hart heb ik je reactie gelezen, zelf heb ik een zoon van 10 met een autistisch aanverwante stoornis, en zelfacceptatie is voor deze mensen een groot goed, het is lastig dat de maatschappij steeds meer productiviteit van ons verlangt en het steeds moeilijker wordt om een individu te zijn dit geld niet alleen voor mensen met een stoornis of beperking elk mens heeft zijn leven geleefd en daardoor beperkingen opgelopen. We leven nu eenmaal in een hokjesmaatschappij, daarom is het ook zo mooi als je schrijft dat je hem een olifantenhuid hebt aangepraat, je steekt mij een hart onder de riem.
In het basisonderwijs en voortgezet onderwijs komen kinderen met een stoornis binnen het autismespectrum zoals Asperger en PDD-NOS in aanmerking voor het zogeheten rugzakje. Dit houdt in dat er voor de begeleiding van het kind geld beschikbaar wordt gesteld aan de onderwijsinstelling, die dit echter wel volkomen moet verantwoorden. Ook is er de mogelijkheid het kind op een speciale basisschool of een speciale school voor voortgezet onderwijs te doen.

Echter, voor de opleidingen op hbo en universitair niveau is er geen subsidie beschikbaar voor de begeleiding van deze leerlingen. Dat houdt dus in dat diegenen die niet zelfstandig genoeg zijn om zich te kunnen redden zullen "verzuipen". En dat terwijl autistische mensen in sommige beroepen enorm waardevol kunnen zijn. Vooral in solistische, duidelijk gestructureerde beroepen, waar ze niet teveel in contact hoeven te komen met anderen zijn ze enorm goed op hun plek.

http://punt.avans.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=9911&Itemid=46
http://www.landelijknetwerkautisme.nl/docs/a6290094-6a48-822f-ee6d-d7b2e4a7b844.pdf

Ik heb zelf een zoon met een stoornis binnen het Autistisch spectrum, hij is Asperger gediagnosticeerd en zit op een reguliere V.O. waar hij VWO volgt. Hij zit nu in de 3e en nu hij aan het puberen is wordt het steeds moeilijker voor hem. Hij is vaak het overzicht kwijt, kan geen meerdere dingen tegelijk, en heeft ook moeite met bijvoorbeeld de lessen l.o. Wij zijn nu bezig met het rugzakje, in goede samenspraak met de school die hem erg goed begeleidt hierin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jongeren met beperkingen worden meestal doorverwezen naar bijzonder onderwijs. Het "normaal" onderwijs is hier echter niet altijd op voorbereid. Jongeren met beperkingen hebben dan ook extra aandacht en begeleiding nodig die men niet kan geven wanneer klassen uitpuilen van jongeren.