Het sociaal leenstelsel gaat pas in per 1 september 2015. De huidige student valt nog onder de oude regeling. De plannen rond de studiefinanciering en het vervoersarrangement zijn nog niet goedgekeurd door het parlement. De Tweede en Eerste Kamer moeten dus nog akkoord gaan met het wetsvoorstel. Naar verwachting zal de wet goedgekeurd worden. Misschien nog met een enkele wijziging.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het parlement heeft inmiddels het Wetsvoorstel studievoorschot aangenomen. Dinsdag 11 november 2014 heeft de Tweede Kamer ingestemd met het wetsvoorstel om een sociaal leenstelsel in te voeren. In januari moet de Eerste Kamer nog haar goedkeuring geven. Een overzicht van de nieuwe regels / maatregelen is in de tweede link te vinden.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De eerste kamer heeft haar goedkeuring al gegeven.
fisbel
9 jaar geleden
@searchingboy:
Scherp hoor, gisteravond laat (dinsdag 20 januari 2014) na 13 uur debat aangenomen. Bedankt voor de aanvulling.
http://fd.nl/economie-politiek/1089305/sociaal-leenstelsel-heet-hangijzer-in-eerste-kamer
fisbel
9 jaar geleden
@tepelice:
Als er een tijdelijke stop is in de bestaande studie, kan deze studie ook na 1 september a.s. onder het oude stelsel worden voortgezet. Als er een nieuwe studie wordt begonnen, valt die onder het nieuwe stelsel. Er zijn natuurlijk situaties denkbaar dat de student stopt met de studie en dan doorstroomt naar bijvoorbeeld een tweede jaar bachelor van een soortverwante studie. Mogelijk is er dan geen sprake van een nieuwe studie. Nu de Tweede en Eerste Kamer invoering van het sociaal leenstelsel hebben goedgekeurd, kan het DUO hierover informatie verstrekken. Tot nu toe bleven ze nogal eens op de vlakte of hielden een slag om de arm, kwamen met een onduidelijk antwoord, omdat nog niet voor 100% zeker was dat de wet doorging.
In tegenstelling tot wat altijd gecommuniceerd werd, heeft de huidige student wel degelijk last van dit nieuwe leenstelsel. Als je al een bachelor-opleiding heb je nog geluk en krijg je tot het einde van je bachelor-opleiding nog studiefinanciering. Als je hierna een master gaat doen, val je ook onder het leenstelsel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Het is altijd al wel duidelijk geweest dat een studerende die een master gaat doen, ingaande 1 september 2015, niet langer voor de masterstudie onder het oude stelsel viel. Het is immers een nieuwe studie. Maar niet iedereen had dat in de gaten. Uw aanvulling is dus zeker zinvol.