hoe word ik beter in duits grammatica?

ik heb moeite met duits grammatica.
Voornamelijk met brieven schrijven.

Hoe kan ik hier wat beter in worden?

mvg, timo

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oefenen. Wij kregen 2 kantjes van een A-4'tje vol met zinnen waar de werkwoorden nog van ingevuld moesten worden. Dit hielp heel goed.
Wat ook handig: leer de lidwoorden uit je hoofd, dit scheelt enorm veel tijd als je niet tijdens het maken van een brief steeds de juiste lidwoorden op moet zoeken.
fisbel
9 jaar geleden
De snelste manier is privé lessen nemen. De gegeven antwoorden hieronder hebben meer betrekking tot spreken en luisteren. Natuurlijk kan je van lezen ook veel leren, maar het systematisch trainen en oefenen van grammatica Duits kan het best met persoonlijke begeleiding. In mijn opleiding lang geleden werden naast de klassikale lessen ook trainingen gegeven aan 3 personen tegelijk. Maar tenslotte waren de privé-lessen (1 jaar lang - elke week) doorslaggevend voor het behalen van mijn onderwijsdiploma Duits. Jarenlang leraar Duits geweest, dus ik kan het weten (.....)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De allerbeste manier zou zijn om een Duitse liefde te vinden.

Antwoorden (2)

Lezen, lezen en nog eens lezen. En luisteren, luisteren, luisteren. Dat is eigenlijk de 'makkelijkste' manier. Je kunt je natuurlijk ook - met een Duits schoolboek (of makkelijker : een schoolboek Duits) echt verdiepen in de regels, maar voor je die onbewust en natuurlijk toepast ben je een aantal jaartjes verder .

Eerlijk is eerlijk, het IS ingewikkeld ; zelfs voor Duitsers. Dat die het meestal (maar bij lange na niet altijd) goed doen, komt omdat ze vanaf hun geboorte horen hoe woorden / lidwoorden / vervoegingen bij elkaar horen, en ze passen ze net zo automatisch toe als jij " De heer des huizes' zegt, zonder ook maar iets te weten van het geslacht van het huis (onzijdig) en welke naamval je gebruik (tweede).

Ik woon hier nu vijf jaar, en ik heb zelfs nog niet het allerkleinste topje van de ijsberg onder de knie. Ik richt me dan ook liever op het idioom, want dat is al ingewikkeld genoeg (om over Rechtschreibung nog maar te zwijgen). Dikke boeken heb ik doorgeworsteld, inclusief de schoolboeken van mijn kinderen, maar vrijwel niets is er van blijven hangen. Ook nu ik hier werk en ik hele dagen Duits spreekt, komt er van correcte grammatica weinig tot niets.

Maar...wie wil, die kan. Kwestie van heel erg doorzetten dus. En het voordeel van heel, heel, heel veel Duits luisteren (soort Duitse Radio 1 zou je moeten hebben ; veel gelul en weinig muziek) is dat je en passant ook ongemerkt je uitspraak verbetert, omdat je meer nuances in de klanken en de uitspraak leert horen.

Gaat het echt vooral om brieven, lees dan gewoon heel veel voorbeeldbrieven. Staan zat op Internet, voor zo ongeveer elke instantie die je maar bedenken kunt. En ONTleed ze ook ; waarom staat daar wat daar staat, hoe zouden we dat in het Nederlands doen, en op welke punten is het anders ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dankjewel! vooral andere brieven lezen gaat hopelijk iets helpen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb die zelf heel vaak gebruikt, al is het maar voor afsluitzinnetjes enzo. (Alles gaat hier nog per post ; internet ishier NET niet meer in het stadium ' middeleeuwen' , maar het scheelt weinig.... ;-)
Door veel in het Duits te gaan lezen. Dat helpt echt om te zien hoe de grammatica in elkaar steekt, en wat een logische woordvolgorde is.

En als je dat nog niet gedaan hebt, door de rijtjes voorzetsels die bij de verschillende naamvallen horen uit je hoofd te leren. Die moesten wij vroeger erin stampen: mit, nach, nebst, samt, bei, seit ...etc.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
....von , zu, zuwieder, entgegen, ausser, aus, innen, gemaess und gegenueber.....mijn Duitse collega's lachen zich BLAUW om die rijtjes. En waar ze voor dienen weet ik ook niet meer, maar ze zitten nog feilloos in mijn kop gestampt. ...ik kan er alleen niks mee...:lol: