Kan ik met mijn havo diploma een vrijstelling krijgen op het mbo voor het vak Nederlands?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5K

Antwoorden (1)

Hangt ervan af op welk niveau Nederlands.

Met een Havo diploma heb je minimaal niveau 3F. Daarmee kun je op een MBO opleiding niveau 4 vrijstelling voor Nederlands krijgen.

Ik weet alleen niet hoelang een vrijstelling geldig is. Als je bij wijze van spreken 5 jaar geleden je Havo diploma heb gehaalt weet ik niet of je nu nog vrijstelling zou kunnen krijgen.

Toegevoegd na 23 minuten:
Aanvulling op mijn eerdere antwoord.

''Voor vrijstelling voor een centraal examen Nederlandse taal 3F voor het studiejaar 2014-2015 op basis van een behaald resultaat in 2013-2014 geldt dat bij uitzondering een cijfer tussen 5,5, en 6,0 voor het pilotexamen Nederlandse taal 3F ook recht op vrijstelling verleent.''

Je zou dus in dit geval een vrijstelling kunnen hebben. Maar aangezien je nog met de opleiding moet beginnen weet ik niet hoe het in schooljaar 2015/2016 geregeld is. Bel even met de instelling waar je de opleiding wilt gaan volgen zou ik zeggen.

https://www.examenbladmbo.nl/onderwerp/vrijstellingen/2014-2015