Met welk Nederlands niveau kan ik mijn Belgische opleiding het best vergelijken?

Ik zit in Belgie op school in mijn laatste jaar, nu wil ik misschien verder gaan studeren in Nederland, maar ik weet niet welke opleidingen ik dus zou kunnen volgen omdat ik niet weet op wat voor niveau ik zit.

Ik zit nu in mijn laatste jaar Sociaal Technische Wetenschappen (STW).
Dit is een TSO richting, TSO staat voor Technisch Secundair Onderwijs

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (2)

Volgens Wikipedia is het vergelijkbaar met een MBO diploma, oftewel het middelbaar beroepsonderwijs. Het stelsel waarin je leert voor een beroep en dat niet tot het hoger onderwijs behoort. In Nederland kan je na (als je je MBO diploma behaalt hebt) het MBO door naar het HBO, het hoger beroepsonderwijs, op een hogeschool te volgen. Je hebt in Nederland met een MBO geen toegang tot het wetenschappelijk onderwijs (universiteit).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De NUFFIC maakt de formele en officieel erkende diploma-vergelijkingen in Nederland.

Volgens de landenmodule België komt TSO overeen met VWO in Nederland, soms HAVO met enkele beroepsvoorbereidende vakken (bron 2 pag. 7 van de pdf, waarderingstabel Vlaanderen).