Als je een deeltijd studie doet, maakt het dan uit of je geen bijpassend beroep hebt?

Ik wil een deeltijd studie volgen maar ik heb nog geen bijpassende baan. Ik ben laag opgeleid (MBO niv. 4) dus ik weet niet of ik aangenomen ga worden.

Bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
fisbel
9 jaar geleden
Denkt u aan de mogelijkheid van de studiekostenaftrek. De opleiding hoeft niet per se te liggen in het verlengde van wat u nu doet. Cursusgeld is in elk geval aftrekbaar, reiskosten niet. In 1 keer de kosten betalen (betalen in 1 kalenderjaar) in plaats van betalen in termijnen kan belastingvoordeel opleveren, omdat dan slechts 1 keer de drempel wordt toegepast. Als de studie meerdere jaren duurt, zal de tip van in 1 keer betalen waarschijnlijk niet van toepassing zijn. Omdat de drempel tegenwoordig verlaagd is naar € 250 is er al gauw studiekostenaftrek mogelijk. Het terug te geven bedrag is afhankelijk van uw inkomen: 37% of 42% van de studiekosten minus € 250 http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/at_aftrek_studiekosten_andere_scholingsuitgaven_2014_ib2751t41fd.pdf

Het beste antwoord

Dat hangt af van de opleiding. Als je een duale opleiding doet, leer je door te werken en is het verplicht om minimaal een X-tal uren in de week te werken op een opleidingsplaats. Soms zijn stages verplicht en kun je werkervaring inbrengen als stage zodat je niet hoeft te stoppen met werken, maar daarvoor moet je uiteraard wel werkervaring hebben die relevant is voor de opleiding.

Maar als je een opleiding doet náást je werk, dus in deeltijd een studie of opleiding doet waarbij praktijkervaring niet nodig is, of waarbij je pas in het laatste deel van de opleiding een verplichte stage moet doen, maakt het niet uit wat voor werk je daarnaast nog doet.

MBO-4 is trouwens een prima opleidingsniveau; je bent zeker niet laag opgeleid als je zo'n opleiding hebt voltooid.