Ben ik voor nederlandse begrippen een "international student"?

Ik ben een Nederlander en ben sinds mijn geboorte in het bezit van een Nederlands paspoort. Ik 10 jaar in het buitenland gewoon en heb in het buitenland mijn middelbare school succesvol afgerond. Ik heb het International Baccalaureate (IB) diploma ook gehaald, maar heb geen Nederlands middelbare school diploma. Nu was mijn vraag dus of ik voor Nederlandse begrippen een "international student" ben of niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat hangt van het doel, m.a.w. er is geen uniforme definitie. Paar voorbeelden, waarbij het antwoord geheel anders is.

Voor je studiefinanciering zou het een probleem kunnen zijn omdat je niet drie van de laatste zes jaar in Nederland hebt gewoond. Het kan in dit geval uitmaken, daarbij is echter je fysieke aanwezigheid van belang. Niet je diploma.

Voor het collegeld maak dat geen weer verschil, omdat daar het zogenaamde nationaliteitsvereiste geldt. Met een Nederlands paspoort geld je als eigen student en betaal je het lage tarief.

Voor de toelating op een universiteit maakt het niet uit, MAAR omdat je geen vwo diploma hebt moet het ingeschaald worden en "vertaald" worden naar Nederlandse begrippen. Echter, je hoeft, in je een Nederlandstalige (bij Engelstalige studies maakt het niet uit) studie gaat doen, geen diploma NT2 te overleggen, zoals andere internationale studenten dat soms wel moeten.

M.a.w. waarom wil je het weten, dan kunnen kijken of je onder die definitie wel of niet valt.