Mag je school officieel in je schoolmail kijken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee tuurlijk niet, misschien heb je wel privemailtjes, dat hoeft de school niet te zien, jij gaat toch ook niet in de mail van een leraar zitten loeren
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee anoniem zo werkt dat niet, dit gaat om schoolmail, je privemail is wat anders!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
neem aan dat je dit vraagt als leerling ?
dan denk ik dat als school een goede grond heeft ze er wel in mogen kijken. vwb eigen personeel:
Directies kijken helaas wél in mails van werknemers om aanknopingspunten voor ontslag te zoeken (2x meegemaakt bij collega's) kijk echt uit wat je mailt !!

Antwoorden (1)

Er zijn geen kant-en-klare regels voor maar er heeft zich wel een soort 'recht' ontwikkeld, voor mensen die voor een werkgever werken.
Dan geldt dat er in principe recht bestaat op privacy. Dat is echter niet absoluut.

@ Degene van wie de mail is moet weten dat de mail gecontroleerd kan worden. Dat is een uitgangspunt. In principe moet er dus een reglement zijn waarin staat dat de school het mag.

@ Die inzage moet een gerechtvaardigd doel dienen. Zomaar snuffelen: dat mag niet. Maar als je de mail misbruikt (anders gebruikt dan volgens het reglement is toegestaan, bijv. medescholieren of leraren met spam lastigvallen, moet de school daartegen kunnen optreden.

@ Proportionaliteitseis: de inbreuk op de privacy moet in verhouding staan tot het belang van de school.

Vaak is het zo geregeld dat maar een zeer beperkt aantal mensen inzage in het gebruik heeft (bijv. de systeembeheer). Die persoon heeft geheimhoudingsplicht en hoeft zich alleen te verantwoorden bij de directie. De directie laat alleen een onderzoek instellen als ze aanwijzingen krijgt dat de mail wordt misbruikt. Zo worden ieders belangen gediend.
Computoon