kun je van kader opstromen naar mavo en dan naar havo?

Ik zit in de 3e klas. Leraren steunen mij niet en geloven mij niet. Ze denken dat ze alles weten. Ik wil echt heel graag dokter worden. Ik vroeg het aan mijn leraar en hij zei dat ik het maar uit mn hoofd moest zetten. Ik voel me echt kapot. die leraren denken alleen maar om geld. maar als ik er echt voor ga en er alles om doe, kan ik het toch wel? ik ken een meisje die van kader naar havo opstroomde.Mijn ouders steunen me maar dat is niet genoeg. Ik ben kapot maar ik ga het toch proberen! Weg met het vreselijke gevoel! ik ga naar havo hoe dan ook! of vwo. Maar ik blijf het hier niet bij zitten. Ze maken me kapot zeggen van alles dat dit en dat niet kan, maar wat ze ook doen... blijf erin geloven toch?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
20K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alleskan!

Antwoorden (5)

Technisch kan het. Maar dat traject duurt zo lang, dat je onderweg waarschijnlijk al lang je motivatie kwijt bent. Wel eraan denken steeds profielen te nemen met alle exacte vakken erin (natuur-, schei-, wiskunde en biologie).

Examen doen op vmbo-t niveau, dan naar havo 4, examen doen in havo 5, doorstromen naar vwo 5 en examen doen in vwo 6. Vervolgens naar de universiteit en dan 6 jaar fulltime studeren. Daarna ben je basisarts. Vervolgens begint de specialisatie nog tot huisarts of een andere arts.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt op kader geen wis, nat, schei en bio doen, ook op de mavo niet en daar heb je het ook niet over profielen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarbij: je kunt niet na kader naar de mavo!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hi Pelle, mooi darlana paardje! Als je op kader 3 zit en je school geen moeite voor je doet om je verder omhoog te krijgen is het dan alsnog mogelijk om op een andere school met mavo te starten? Ik vraag dit voor mijn hoogbegaafde zusje, ze wilt niet meer naar school. U schijnt er wel verstand van te hebben.
Het kan!
Ik heb het zelfde als jij mee gemaakt.. en ik doen nu de Mavo!
Het kan gewoon, ga met school praten en vertel dat je dit het liefste wil!!

Je moet er hard voor knokken maar dan kom je wel ergens.

Die leraren zitten vast in hen eigen wereld en denken dus niet als jij (mavo-havo bereiken)

Mijn leraren zeiden dat ik het allemaal niet kon en dat ik geen moeite moet doen voor de mavo/havo. En kijk waar ik nu ben eind mavo op naar de Havo ;)
KOMT ALLEMAAAL GOED!!! Als je maar in je zelf blijft geloven en je doel niet uit het oog verliest! Die leraren doen gewoon achterlijk niks van aan trekken!!

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen!!

Sterkte en hou vol!!!! Xo
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt wel naar de havo willen maar dan ben je er nog niet, je moet namelijk ook VWO doen en daar examen doen in wiskunde, scheikunde, biologie en natuurkunde. Eigenlijk heb je je kansen als 1 of 2 jaar geleden al gehad. Je had nu op mavo moeten zitten. Na kader kun je niet naar Mavo maar moet je naar een MBO opleiding en dan moet je ook nog zorgen dat dat een MBO4 opleiding wordt of anders van MBO3 naar MBO4. Pas als je je MBO4 opleiding hebt zul je verder kunnen en dat hoeft geen HBO opleiding te zijn. Je kunt een thuisstudie gaan doen op VWO niveau en daar één voor één examen gaan doen en pas dan kun je je inschrijven voor geneeskunde.

De leraren denken niet alleen aan geld (waarom zouden ze dat dat doen) maar laten jou zien dat dit een vrijwel onmogelijke route is. Niet onmogelijk maar vrijwel onmogelijk n als jij wat had laten zien in de brugklas zat jij nu tenminste op de mavo, een hele stap verder want van daaruit kun je naar havo en vwo. Vanuit kader kan dat niet als je al examen hebt gedaan op kader.

Vraag of je nu nog mag starten in een mavo3 klas, dat is je enige manier, eventueel op een andere school.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
NIets is onmogelijk!
Jij geeft aan dit écht te willen en bent ervan overtuigd dat je het kan. En met wilskracht kan een hoop!
Laat je niet breken door de negatieve uitingen van de docenten. Die zien misschien niet wat jij van binnen al weet. Wil je echt, kan je het!
Zoals al in andere antwoorden is omschreven is het wel een heel lang traject. Je zult meer stappen moeten zetten om er te komen, dan iemand die al op havo is gestart. Maar het kan! Als je bereid bent die stappen te zetten, kom je er wel.

Geef niet op. Blijf in jezelf geloven en blijf die wilskracht houden. Dan kom je er wel!
Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt dit nu wel leuk roepen maar er is geen trapje na je kaderdiploma om naar mavo te gaan, gewoon omdat je na kader naar mbo 3 of 4 kan, net als na de mavo. Je gaat dus niet vooruit maar blijft op de plaats staan en aangezien de middelbare school 'gratis' is gaan we dit soort dingen niet vergoeden in Nederland. Je kunt wel vragen of je nu nog mag beginnen in mavo3 maar na je kaderdiploma gaat niemand naar mavo want dan moet je weer in mavo 3 starten!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het ook niet over mavo, maar over havo. Het is wel degelijk mogelijk om van kader naar Havo op te stromen. Als je cijfers maar goed genoeg zijn. Mijn zoon heeft het zelf voor elkaar gekregen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Opstromen kan maar ze zit nu in kader 3 en dan kan het niet meer als ze nu niet voor de herfstvakantie in mavo 3 zit. Na de mavo kun je door naar de havo. Na een volledige kader kun je niet weer beginnen in mavo 3. Wanneer is jouw zoon overgestapt?
Het kan gewoon, geloof in jezelf. Nageer de mensen die niet in je geloven en zet DAT PAS UIT JE HOOFD. Iedereen kan doen wat hij wilt en jij ook! Je moet je best er alleen maar voor doen! Haal je een onvoldoende dan moet je alsnog in jezelf geloven. Je gaat het pas bereiken als je zelfvertrouwen hebt! En het kan zeker! Ik geloof in je dat je succesvol een arts wordt! En nogmaals zet die mensen die je kapotmaken uit je hoofd en Laar het arts worden er voor altijd in blijven! Mijn vertrouwen heb je!