Ja, het drukjaar van een studieboek maakt uit, althans meestal wel. Je docent kan het beste aangeven of het drukjaar iets uitmaakt.

De nieuwe druk van een boek is vaak een verbeterde versie van een eerdere druk. Niet alleen fouten in de eerdere druk zijn verbeterd; het is mogelijk dat er hoofdstukken, onderwerpen of teksten zijn toegevoegd of verwijderd. Ook is het mogelijk dat de nieuwe druk is geactualiseerd, dus aangepast aan nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied.

Soms is een nieuwe druk echter gelijk aan een oudere druk. Alleen je docent of je opleiding kan dus aangeven of een oudere druk van een boek nog te gebruiken is voor je studie.
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
De druk (=jaar) maakt zeker uit als het gaat om studieboeken. De visie, behandeling enz op kunnen veranderd zijn. Om een voorbeeld te geven: het onderstaande boek uit 2013 is een herziene uitgave van 1997. De jaartallen kunnen nog veel dichter bij elkaar liggen. Denk bijvoorbeeld aan rijexamenboeken, die veranderen bijna ieder jaar omdat de regels veranderen.
Als er veel gewijzigd is vind je dat altijd bij de gegevens. Hieronder zie je de zogenaamde titelbeschrijving van een verpleegkundeboek die bibliotheken gebruiken.
Ik adviseer altijd de meest recente druk aan te schaffen of te lenen in de bibliotheek.
Zie dit voorbeeld van een studieboek;
Basisverpleegkunde / E.M. Sesink, J.A.M. Kerstens
Jaar: 2013
Editie: 4e, geheel herziene druk
Uitgever:
Houten : Bohn Stafleu van Loghum
Basiswerk V&V
Niveau 4
Met literatuuropgave, register
Oorspronkelijke uitgave: 1997
Omvang:
XIV, 495 pagina's
ISBN: 978-90-368-0359-5 (paperback)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeker als je studeert op een vakgebied waar dingen vaak en snel veranderen (zoals rechten, ict, zorg, etc.) is het van groot belang dat je de meest recente versie van het boek hebt. Zo zijn er bijvoorbeeld per jan. 2015 een aantal zeer belangrijke wijzigingen in het arbeidsrecht. (Zoals max. 2 tijdelijke contracten i.p.v. 3 achter elkaar)

Dit soort wijzigingen kunnen natuurlijk bij alle studies voorkomen. Nieuwe medicatie, oude methodes. Zo weet ik bijvoorbeeld dat de Zweedse band nu liever echt niet meer in de zorg gebruikt wordt, terwijl het daarvoor een populaire methode was om o.a. dementerenden tot rust te brengen....