Is de grafische rekenmachine TI-92 bruikbaar voor het eindexamen VWO?

Ik wil graag mijn vwo-deelcertificaat voor Wiskunde B halen. Hiervoor heb ik een grafische rekenmachine nodig. TI-83 en TI-84 worden aanbevolen, maar die zijn nogal duur en ik kan van iemand een TI-92 krijgen. Heeft deze dezelfde functies en is deze toegestaan op het examen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry het heeft er niets mee te maken maar hoe haal je zo'n deelcertificaat? Volg je een cursus via een bedrijf? Hoelang doe je erover? Ik weet niet of de TI-92 is toegestaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik doe dat bij de LOI. Het aanbevolen studietempo is 9 maanden en ik doe staatsexamen. Daar moet je je voor 1 januari (geloof ik) voor inschrijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thanks, succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb al 1,5 jaar wiskunde b gehad dus loop wellicht iets voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haha, dat denk ik ook ja. Ik heb in 1997 havo-examen met wiskunde A gedaan, dus ik moet flink aan de bak...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wow ja snap ik!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet kopen wat aanbevolen is, daarna verkoop je dat ding zo weer als je het in juni op marktplaats zet. Ook havo heeft hem nodig.

Antwoorden (3)

Wat ik kon vinden heeft deze rekenmachine meer functies en is hij niet toegestaan voor centrale examens. Dit heb ik echter gevonden in een forum (fok forum) en kan ik dus niet met garantie bevestigen.

Ik zou het als ik jou was gewoon navragen op school aan je leraar. Zij zullen hier sowieso wel antwoord op hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zie examenblad.nl/ toegestane hulpmiddelen (ps: op examenblad even zoeken)
en dan naar bijlage 2b als je op havo of vwo zit
De meest recente toegestane grafische rekenmachines zijn:
- Casio FX-9750GII, CFX-9850Gplus, CFX-9850GBplus, fx-9860G/FX-9860GII of fx-9860G SD/FX-9860GII SD, CG10, CG20
- Hewlett Packard 38G of 39G+
- Sharp EL 9600, EL 9650 en EL 9900
- Texas Instruments 83, 83 plus, 84 of 84 plus silver edition
- Texas Instruments TI-Nspire en TInSpire CX, alleen de versie zonder CAS (de TI-Nspire CAS is niet toegestaan). TI levert ook een opvallend oranje extern gemonteerde cradle waarmee communicatie met een externe computer mogelijk is. De cradle is bij het centraal examen niet toegestaan.
Jouw nummer zie ik even niet, dus inderdaad op school navragen bij de leraar of de examensecretaris

Toegevoegd na 12 minuten:
zie ook:
Oudere typen zijn ook toegestaan maar de kans bestaat dat sommige examenopgaven daarmee niet of
minder goed te maken zijn. De grafische rekenmachines genoemd in de Septembermededeling 2006
voldoen nog.

Denk dus dat het mag, maar dat je het jezelf een beetje moeilijk maakt, en dat je het alleen moet doen als je handig in programmeren bent.

Tenslotte: wiskundeprogramma gaat op de schop, en dan zijn de oude hulpmiddelen misschien niet meer allemaal toegelaten, of zijn ze misschien alleen nog toegelaten met een stel beperkingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, er zit nogal een verschil tussen een gewone grafische rekenmachine en programmeerbare computeralgebra apparaten. De ti-92 valt echt in de laatste categorie.
Het is op een examen de bedoeling dat jij de vragen oplost... niet de rekenmachine...