Te laat met opleiding kiezen, geen opleidingen meer beschikbaar. Wel in Februari, moet ik nu wachten tot Februari om te kunne beginnen met school?

En stel dat ik wacht tot Februari, krijg ik dan geen leerplicht achter me aan? Ik heb zelf net mijn VMBO-T diploma gehaald en ben 17.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik jouw was zou ik een jaartje fulltime werken man. En dan volgend jaar vanaf het begin meedoen. Enige nadeel is dat je geen studiefinanciering krijgt, maar die zou je toch niet krijgen aangezien je je nergens hebt ingeschreven.
Computoon
9 jaar geleden
Nee, mag niet. Vraagsteller heeft geen startkwalificatie en moet dus nog gewoon naar school, tot hij een havo-, vwo- of diploma op mbo2-niveau heeft. Of 18 wordt, maar het is dan toch zeer verstandig de opleiding af te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou hier eens kijken en evt contact opnemen. http://www.leerplicht.net/antwoord-op-uw-vragen/index.php
Op je oude school kunnen ze ws ook wel advies geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lazman, wat jij zegt is inderdaad niet zomaar mogelijk!

Antwoorden (1)

Ik ben bang dat je wel problemen gaat krijgen. Je hebt namelijk geen startkwalificatie. Een start kwalificatie is namelijk een havo diploma of een mbo diploma niveau 2 of hoger. Een vmbo is geen mbo diploma. Dus je kunt je kunt hier nog behoorlijk wat last mee gaan krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar dan snap ik bijvoorbeeld niet waarom er gekozen kan worden om de opleiding eventueel ook in Februari te doen. Ik kan kiezen tussen twee start periodes, de een in Augustes en de ander in Februari. Als ik die van Februari kies zit ik wel een tijdje zonder school
Computoon
9 jaar geleden
Die optie is voor mensen die wél een startkwalificatie hebben (= havodiploma, vwo-diploma of een diploma op mbo2-niveau.
Als je een 'jonge' leerling bent en geen enkele keer blijft zitten, kun je op 16-jarige leeftijd je havo-diploma hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zult tot februari dan maar een andere opleiding moeten doen anderen krijgen jij en je ouders flinke problemen met de leerplicht ambtenaar.