Welke MBO/HBO opleidingen kan ik volgen om detective(-achtig) werk te doen?

Ik wil heel graag werk verrichten als detective, of iets dat er erg op lijkt, alleen kan ik weinig vinden. Ik woon in Rotterdam, en ik ben bereid om een uur te reizen ervoor.
Ik dacht dat de politie wel opleidingen had, maar in heel Nederland zijn er gewoon géén vacatures ervoor.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.6K

Antwoorden (2)

Om te beginnen zou je kunnen beginnen aan een HBO-rechtenstudie. Tijdens de studie zou je je dan verder kunnen oriënteren welke richting je er aan wilt geven.
9 jaar geleden
Voor privé detective, of beter gezegd: particulier onderzoeker (Dat is de officiële naam), is geen MBO/HBO opleiding. Dit is een cursus zonder stage. De stage is een paar jaar geleden afgeschaft.

Je kan de cursus doen als thuisstudie maar ook bij het Minerva college. Let wel op, want er is ook kaf onder het koren. Daar kom ik zo op terug.

Je volgt je cursus en als jij er klaar voor bent, kan je zelf (of via de school) je examen (laten) aanvragen bij de SVPB (Stichting Vakexamens voor de Particuliere Beveiligingsorganisaties)

Je krijgt dan een aantal onderdelen:
- Basiskennis particulier onderzoek
- Wettelijke kaders particulier onderzoek
- Onderzoek en rapportage
http://www.svpb.nl/wp-content/uploads/2013/08/EXPRO_PO.pdf
http://www.svpb.nl/examen/particulier-onderzoeker/

Voor deze onderdelen moet je slagen en dan heb je een officieel diploma en mag je gaan werken als particulier onderzoeker. (Dan moet er natuurlijk nog wel een pas aangevraagd worden etc etc)

Als je zoekt op vacatures, kijk dan niet naar detective, omdat dit niet de juiste naam is. Maar zoek dus op particulier onderzoeker. Er zijn wel wat vacatures, maar niet veel.

De meeste mensen die dit diploma halen beginnen dan ook voor zichzelf:
http://justis.nl/producten/particuliere-beveiliging-en-recherche/vergunning-aanvragen/

Vaak zie je dat mensen die het diploma halen oud politieagenten zijn of beveiligers.
Die hebben vaak ook al wat meer ervaring. Ik ben opzettelijk de beveiliging in gegaan omdat ik juist particulier onderzoeker wil worden, met beveiliging heb ik vast een opstapje, en wat ervaring, daardoor ben ik misschien interessanter voor een particulier recherchebureau.

Dan opleidingen, ik had beloofd daarop terug te komen. Er zijn scholen die de opleiding aanbieden, en je betaald een klap met geld, maar vervolgens mag je niet als PO gaan werken, omdat het geen erkende opleiding is.

Je moet ALTIJD examen doen bij de SVPB, als een school zegt dat dit niet hoeft, zijn ze niet officieel en mag jij niet als PO werken, ook niet met hun diploma:
http://www.svpb.nl/over-svp/
Zie ook:
http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/carriere-werk/privedetective.442063

Dus geen MBO of HBO, je kan eventueel de opleiding beveiliger doen als je MBO wilt hebben. Dat is MBO niveau 2. En daarna de cursus Particulier Onderzoeker doen. Dan heb je ook meer kans op werk.