Is het wel toegestaan dat je moet blijven zitten als je een werkstuk niet hebt ingeleverd? (ZIE INFO)

Op mijn school is het zo dat als je een opgeven werkstuk nooit hebt ingeleverd, dat je niet naar de volgende klas kunt.
Mag dit wel?
Zo ja: Waarom mag dat?
Zelf ga ik gewoon over maar dit lijkt me best oneerlijk...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat mag, omdat je niet alle opdrachten gemaakt hebt, dus niet aan de norm voldoet om over te gaan naar de volgende klas.

Het beste antwoord

"een werkstuk" is een begrip waar eigenlijk wat meer context bij hoort. Is het het enige onderdeel waar punten voor uitgedeeld worden ? Of lever je 10-tallen werkstukken in en kan er wel eens eentje ontbreken ?

Maar om je toch een antwoord te geven: wanneer je een werkstuk niet inlevert, dan mag je school je daar een 0 voor geven. (terecht naar mijn mening, maar dat terzijde)

Daarna zijn er een aantal regels waar je aan moet voldoen: zoals gemiddeld moet alle punt boven de 5,5 uit komen en/of je mag maximaal zoveel min-punten hebben enz.

Wanneer je een 0 op je lijst hebt staan, dan heb je al 5 min-punten. Ook drukt een 0 zwaar op je gemiddelde. Ik weet niet of het mogelijk is een laag gemiddelde te compenseren (vandaar die eerste alinea van dit antwoord) maar als het b.v. maar om 2 werkstukken gaat, dan is het al onmogelijk om nog een gemiddelde boven de 5 te halen, laat staan een 5,5.

Concluderend kun je dus zeggen dat het niet inleveren en de nul die daar het gevolg van is, er inderdaad voor kunnen zorgen dat het wellicht onmogelijk is dat je nog aan de critreria kunt voldoen om over te gaan.

En wanneer je niet aan de criteria voldoet, dan is het inderdaad terecht dat je blijft zitten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor de volledigheid: ik ga in mijn antwoord uit van de situatie dat het niet inleveren van het werkstuk zonder goede reden is.

Wanneer er bijzondere omstandigheden zijn, dan gelden er ook bijzondere regels. Maar dat is ter beoordeling van de school !