Waarom moet ik een gezondheidsvragenlijst tandheelkunde invullen als ik me inschrijf bij een tandarts?

De vragen als "heeft u een chronische maagdarmklachten?" of "bent u de afgelopen jaren opgenomen geweest in een ziekenhuis, zo ja waarvoor?" zijn toch helemaal niet relevant?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Bij normale tandarts-activiteiten kunnen bloedingen optreden. Het is voor de tandarts van belang te weten of dat een probleem is, bijvoorbeeld doordat je bloedverdunners slikt.

Ook het geven van een verdoving is heel normaal. Verdovingen zouden bijwerkingen kunnen hebben, ofwel vanwege een overgevoeligheidsreactie ofwel vanwege interactie met geneesmiddelen. Het is voor de tandarts van belang dit te weten.

Als je epilepsie hebt, wil de tandarts dat natuurlijk ook graag weten, evenals problemen met hart en bloedsomloop of met de ademhaling.

Mogelijke besmettelijke ziektes zijn ook van belang. Een tandarts kan immers in contact komen met speeksel en bloed.

Maagdarmklachten kunnen invloed hebben op de toestand van het gebit, het tandvlees, en de slijmvliezen. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij veelvuldig overgeven. De tandarts kan daar niets aan doen, maar hij kan wel de gevolgen duiden. Waar hij een "normaal" persoon zal aanraden beter te poetsen, zal hij iemand die veelvuldig overgeeft misschien een extra beschermende laag geven om het tandglazuur tegen het maagzuur te beschermen.

Er zijn vast nog wel meer mogelijke interacties tussen iemands gezondheidstoestand en de activiteiten van de tandarts, maar bovenstaande lijst geeft je alvast een idee waarom een tandarts graag op de hoogte wil zijn. Het is voor hem namelijk relevante informatie.

9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij sommige vragen snap ik dat het goed is om te weten, maar toch voelt het als een soort inbreuk op mijn privacy. Ik wil niet dat mijn tandarts weet waarvoor ik ben opgenomen in het ziekenhuis of aan welke kwaaltjes ik lijd. Kan ik het invullen van deze vragenlijst ook weigeren?
Cryofiel
9 jaar geleden
Poeh, dat weet ik niet. Een tandarts is een professionele medisch hulpverlener. Met geheimhoudingsplicht. Wat dat betreft is er dus niets aan de hand. Door informatie geheim te houden, kun je je eigen gezondheid schaden. Stel dat jij antidepressiva gebruikt en dat je dat liever niet aan je tandarts vertelt. Maar wat nu als jouw tandarts een verdoving gebruikt die, in combinatie met de antidepressiva, een hartinfarct kan veroorzaken? Dat zijn consequenties waar jij waarschijnlijk geen weet van hebt, omdat je geen medische scholing hebt (ga ik maar even van uit). Dus jij denkt dat jouw psychiatrische verleden (in dit voorbeeld dan) geen invloed heeft op jouw tandarts-behandelingen, en dat je daar dus niets over hoeft te vertellen. Tot je ineens een hartaanval krijgt... Hopelijk gebeurt dat dan terwijl je nog in de stoel zit, maar voor hetzelfde geld is het een vertraagd effect en gebeurt het terwijl je na afloop van de behandeling op weg bent naar huis. En dat terwijl de tandarts, als hij het maar had geweten, een andere verdovings-spuit had gebruikt, die geen problemen had gegeven in combinatie met jouw medicijnen... -- Dit is maar een willekeurig bedacht voorbeeld. De bedoeling is een voorbeeld te geven van een onverwachte consequentie van het achterhouden van informatie, waarvan jij denkt dat die niet zo belangrijk is, terwijl die in werkelijkheid juist essentieel is. -- Juridisch gezien kan het achterhouden van informatie problemen geven met je verzekering. Dan gebeurt er bijvoorbeeld iets (iets dat altijd wel zou kunnen gebeuren), en normaal gesproken zou je voor de daaruit voortvloeiende vervolg-behandelingen verzekerd zijn. Maar nu zegt de verzekering: jij hebt informatie verzwegen, in de voorwaarden staat dat dat niet mag, dus nu moet je alles zelf betalen. -- Tot slot: als je nog steeds twijfelt, overleg dan met de tandarts. Zeg dat je wat moeite hebt met het melden van bepaalde informatie, dat het voor jou gevoelige materie is. Een goede tandarts is een mens en geen hork, en zal zeggen welke dingen voor hem wel heel belangrijk zijn, en met welke dingen je eventueel best wat terughoudend mag zijn.