Hangt er een beetje vanaf hoeveel je in het gehele jaar absent bent geweest. Normaal krijg je bijvoorbeeld een waarschuwing of een uitnodiging om jouw absentie te bespreken. Als daar het hele jaar niks over vermeld is en je nu te horen krijgt dat je geen diploma krijgt vanwege jouw absentie is dat zeker niet goed. Ik zou dit eventueel bespreken met de directie of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat mag, als dat in het examenreglement staat. Je had dan ook kunnen weten dat aanwezigheid noodzakelijk is.
9 jaar geleden
Ja, je bent namelijk (meestal op dat niveau) nog leerplichtig. Je kunt dan dus wel je punten halen, maar je moet ook minstens zoveel uren maken (zie het als vlieguren voor een brevet.) Met je school is waarschijnlijk wel wat te regelen om deze uren met behulp van een opdracht in te halen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ligt er ook nog aan wát voor lessen. Stage uren bijvoorbeeld moeten ook gemaakt zijn, zijn van belang voor het behalen van je diploma, Loopbaan en Burgerschap moet ook voldoende zijn, daar moet je dus aanwezig voor geweest zijn. Alle verplichte activiteiten, moet je aanwezig geweest zijn....
Mocht je van mening zijn dat het niet klopt, neem ik aan dat er een absentieregistratie is (of aanwezigheid) waar je het kan checken, maar meestal weet je zelf wel of niet aanwezig geweest bent....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik dacht zelf dat de persoon in kwestie op het mbo juist geen examens mag doen als diegene niet zijn uren heeft gemaakt. Zodra de persoon dan alle examens heeft gedaan is men verplicht binnen 3 weken een diploma af te geven.

Mijn zusje heeft ook iets in deze trend gehad, ze had haar examens gehaald maar moest nog een proefexamen ook voor punten doen. Nu is het niet mogelijk om eerst een examen te doen en dan later een proefexamen.

Ik denk namelijk dat deze uren verplicht zijn om examens te mogen doen. Zodra je je examens behaald hebt mag je niet op uren gewezen worden. Dit is hetzelfde als een stage behalen en later nog uren moet lopen om de stage te moeten behalen.

Toegevoegd na 1 uur:
Sterker nog, Ik heb een familielid op management niveau bij het mbo en die heb ik gevraagd over deze kwestie, Dit is totaal niet mogelijk!
Elke mbo in nederland is verplicht om binnen 3 weken een diploma af te geven na het kwalificatiedossier voldoende is afgesloten met examens. Als school jou examens heeft laten doen dan ben je hiervoor gekwalificeerd en kunnen ze niet meer terug vallen op te weinig uur. Hier zou je ze in principe voor kunnen aanklagen!
Dit zou ik niet doen maar ik zou het bestuur van je school informeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
inderdaad, je moet een aantal uren aanwezig geweest zijn om mee te mogen doen aan examens. he is raar dat men je eerst examens laat meedoen en dan zegt dat je je diploma niet krijgt. Ik zou hiertegen beroep aantekenen. Maar zorg wel dat je gewapend bent met wettelijke bepalingen, schoolreglement enz... zodat je materiaal hebt om een argumentatie op te bouwen tegen deze beslissing