Kan je als student gedelibereerd worden als je bv. 2 buizen hebt op het jaartotaal?

Stel ik doe economie moderne talen in het ASO 5e middelbaar.
En dan buis ik voor bv. 2 examens: een hoofdvak en een niet hoofdvak, bv duits (taal is een hoofdvak) en natuurwetenschappen (geen hoofdvak)

En dit zorgt ervoor dat mijn jaartotaal ook onder de 50 komt te staan.
Is het dan nog steeds "wettelijk" voor de leraren om je naar het volgend jaar over te laten gaan (zelfde richting)? Aangezien ik nog nooit voor een rapport of voor een examen gebuisd ben, en ik in de klas heel vriendelijk en goed meewerk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
15.8K

Het beste antwoord

Normaal gezien moet je "erdoor" zijn om gedelibereerd te worden. Als je er niet door bent (dus als je jaartotaal onder de 50 is) dan delibereert men je normaal gezien niet. Examens zijn eigenlijk metingen. Met "meet" je niveau, dus hoeveel van je leerstof je geïntegreerd hebt. Dit is nodig, omdat je die leerstof moet kennen opdat je het jaar nadien nog zou kunnen volgen en zo voldoende niveau opbouwt voor het diploma dat je halen wil. Dat is ook logisch : een diploma is het bewijs dat je bepaalde zaken onder de knie hebt, en dat kan men alleen geven als dit effectief zo is. Het zou slecht zijn voor de reputatie van de school mochten een groot aantal leerlingen afstuderen en nadien floppen in het hogere onderwijs omdat ze onvoldoende niveau hebben.
Hierover formuleerde de Vlaamse regering een aantal jaren terug "eindtermen", waarbij er precies vastgesteld werd welk niveau een leerling moet behalen aan het eind van een leerjaar. Dat er "goede" en "slechte" scholen bestaan zou zo moeten vermeden worden, want iedere school moet dezelfde eindtermen halen.
Deliberatie is altijd onderdeel van bespreking. Men bekijkt dan idd hoe je meewerkte, hoe je andere examens waren, of je ook in het jaar voor dat vak gebuisd was enz.... Stel dat je tijdens het jaar goede punten behaalde, en op de examens slechte, dan kan men er bv. vanuit gaan dat je het vak wel kent maar nu even je dagje niet had.
Nu zijn daar wel regels aan verbonden; bv. hoeveel je onder de helft mag zitten (men zal bv. niet zo gauw geneigd zijn een 2/20 te delibereren, ook al ben je vriendelijk en werk je goed mee). Ook kan men een beperking zetten op het aantal vakken waarvoor je gedelibereerd wordt. Twee vakken, zoals jij schrijft, lijkt me nog haalbaar. Maar iemand met 10 buizen zal minder snel gedelibereerd worden. Men kan ook bekijken hoe je het op andere vakken deed, ook al was je "erdoor". Als alle vakken met de hakken over de sloot gehaald zijn, en je hebt dan ook nog een buis, dan kan men eraan twijfelen of men je zal delibereren.
Gelukkig bestaat er vaak de kans op dit in te halen. Je krijgt dan bv. een vakantiewerk, zodat je het vereiste niveau voor het vak haalt. Of je mag je examen opnieuw doen.
Bekijk dit niet als straf... je bouwt nu aan je diploma dus het is eigenlijk goed dat de school dit serieus neemt.... Succes!
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bedoel wel dat mijn jaartotaal uiteraard nog boven de 50 zal zijn, gewoon het jaartotaal van die 2 vakken zou onder de 50 zijn.. Want dit examen telt voor 900 van de 2000 punten mee dat moet verdiend worden op het einde van het jaar dus het kan eigelijk nog alle richtingen uit.:
liveisgreat
9 jaar geleden
inderdaad... hopelijk voor jou gaat het de goede richting uit.