Wanneer gebruik je de 's' aan het einde van een woord in het Spaanse taal bijvoorbeeld bij 'bebe' en 'como'?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk in de ik zij hij vorm gebruik je toch een s ineens achter een woordje net als in het nederlands: ik drink, jij drinkt enz. Hoe zit dat bij het Spaans? Ik probeer het te leren en weet wel welke woord wat is maar wanneer ik het met een ander vorm moet zeggen dan veranderd dat natuurlijk en snap ik de pan niet meer

Antwoorden (1)

O, bedoel je in dit geval dan 'bebe' van het werkwoord 'beber' en como van het werkwoord comer? Wat werkwoorden op -er betreft (beber, comer, responder, atraer, ...) heeft de tweede persoon (jij) de -s: comes (jij eet), bebes (jij drinkt), respondes (jij antwoordt)...
De werkwoorden op -er hebben doorgaans deze vervoeging: com-o (ik eet), com-es (jij eet), com-e (hij eet), com-emos (wij eten), com-eís (jullie eten), com-en (zij eten).
Comer en beber zijn twee voorbeelden van werkwoorden op -er.
Er zijn in principe 3 verschillende soorten werkwoorden: die op -er, die op -ar en die op -ir. Die hebben doorgaans dezelfde soort vervoegingen, telkens met de stam (bijvoorbeeld com of beb en daaraan een uitgang: com-o,-es,-e,-emos,-eís,-en). De werkwoorden op -ar hebben bijvoorbeeld: peinar (kammen): pein-o,pein-as,pein-a,pein-amos-pein-aís,pein-an. En er zijn de werkwoorden op -ir (bijvoorbeeld acudir); acud-o, acud-es, acud-e, acud-imos, acud-eís, acud-en. Dat zijn dus 3 verschillende soorten werkwoorden. Op -er, op -ar en op -ir.
Maar je hebt ook verschillende tijden: de verleden tijd, de nu-tijd, de toekomstige tijd... En er zijn verschillende modi: de indicatief, de subjonctief, ...
Eigenlijk, nu ik zo een beetje probeer te antwoorden, besef ik dat je echt wel veel moet studeren om dit alles erin te krijgen, en dat het bovendien heel sterk aan te raden is een leraar of lerares te hebben. Misschien kun je avondstudie doen? Dan is het heel wat makkelijker, want er wordt begonnen van 0 en heel geleidelijk aan wordt het allemaal duidelijk en eenvoudig uitgelegd. Dat is echt wel bijna de enige manier om er enigszins begrip en overzicht in te krijgen. Anders is het zo'n doolhof, dat je het liever zult opgeven. Veel succes. Het is echt heel leuk om te leren.