Op de universiteit werkt het wat anders dan op de middelbare school. Je blijft niet zitten, want je hoeft niet een volledig jaar opnieuw te doen. Je krijgt vakken die elk voor een bepaald aantal ECTS (studiepunten) staan. Een vak dat je eenmaal gehaald hebt, hoef je niet meer opnieuw te doen. Een volledig studiejaar bestaat uit 60 studiepunten, die meestal verdeeld worden over vier perioden van ongeveer 15 punten. Voor elk vak dat je met een voldoende afsluit krijg je een aantal studiepunten, en voor elk vak heb je recht op één herkansing in hetzelfde studiejaar (soms 2). Bij de meeste universiteiten is het zo dat je in je eerste jaar ongeveer 45 punten gehaald moet hebben. Dat is het Bindend Studieadvies (BSA). Als je die niet haalt, mag je niet verder met de opleiding (tenzij er bijzondere omstandigheden zijn en je dit gecommuniceerd hebt met de studieadviseur van je opleiding). Daarnaast moet je je propedeuse (alle vakken van het eerste studiejaar) binnen 2 jaar halen. Je kunt dan naast de resterende punten van het eerste jaar alvast tweedejaarsvakken volgen. Sommige opleidingen hebben ook dergelijke regels voor het tweede en derde jaar, maar die zijn niet algemeen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op de universiteit ga je niet over, en kun je dus ook niet blijven zitten.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, maar er is een nuance: Een studie kan wel een 'bindend studieadvies' (BSA) hebben. Dit betekent dat je aan het einde van het jaar (meestal het 1e jaar) een negatief advies kunt krijgen. Je moet dan stoppen met deze studie, omdat je te weinig vakken met een voldoende hebt afgesloten (zie http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoger-onderwijs/vraag-en-antwoord/wat-is-het-bindend-studieadvies-bsa-in-het-hoger-onderwijs-ho.html) Als je een negatief BSA krijgt, kun je zeggen dat je bent 'blijven zitten'. Je kunt het dan alleen niet meer overdoen en moet -verplicht- stoppen met deze studie.