vaste kosten zijn kosten die elke keer weer dezelfde hoogte hebben ( hetzelfde bedrag). kosten die telkens terug komen.

variabele kosten kunnen per keer verschillen. ook hoeven deze kosten niet elke maand terug te komen.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
vaste kosten blijven gelijk. en variabel niet.
simpel voor beeld:
ik bouw 10 auto`s in een jaar, maar pacht een grond voor 1000 euro. materiaal kosten voor auto 100 euro.

de pacht is vaste kosten en de materiaal voor de auto zijn de variabele kosten. want als ik in plaats van 10, 20 auto`s bouw. Word de pacht verdeeld over die 20 auto`s

of wel. vaste kosten blijft gelijk ongeacht hoeveel producten je maak en variabele kosten stijgen juist mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Variabele kosten zijn per product vast dus in totaliteit variabel. Vaste kosten zijn in totaliteit vast dus per product variabel.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt wel, maar maakt het volgens mij niet simpeler ;-)
(n.b. Je rechterhand is die waar de duim links zit)
De makkelijkste uitleg is dat variabele kosten afhangen van de productie, hoe hoger de productie hoe meer de variabele kosten in totaal zijn en visa versa. Vaste kosten heten zo, omdat ongeacht de productie de kosten 'vast' blijven. Kortom, variabele kosten hangen samen met bedrijfsdrukte en vaste kosten niet.

Voorbeeld:
-Variabel: grondstoffen voor een product
-Vast: afschrijving op een gebouw of machine