Met welke propedeuse/ HBO opleiding kun je uiteindelijk de WO opleiding psychologie doen?

Ik kan het echt nergens vinden en ik heb me eigenlijk ingeschreven bij HRM (Human Resource Management) omdat ik niet dacht dat je een specifieke HBO opleiding moest volgen om de goede propedeuse te hebben. Ik zou het liefst willen studeren op Leiden Universiteit, kan iemand mij vertellen met welke HBO propedeuse je wordt toegelaten? Ik kan het namelijk nergens vinden, het is voor mij echt onduidelijk.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HBO toegepaste psychologie?

Het beste antwoord

Op deze website http://www.carrieretijger.nl/opleiding/sociaal/wo-opleiding-psychologie staat dit:

"Welke toelatingseisen zijn er?

Je wordt tot de bacheloropleiding Psychologie toegelaten als je in het bezit bent van een van de volgende diploma’s:

- Vwo-diploma met elk profiel
- Propedeusediploma van een hbo- of wo-opleiding

Ben je 21 jaar of ouder en voldoe je niet aan de toelatingseisen, dan kun je een een toelatingsexamen (colloquium doctum) afleggen. Slaag je voor dit examen, dan kun je je alsnog inschrijven.

Psychologie is een populaire studie en daarom geldt voor de opleiding een numerus fixus, wat inhoudt dat jaarlijks een maximaal aantal eerstejaars studenten tot de opleiding wordt toegelaten.

Psychologie bevat veel statistiek. Om de studie tot een goed einde te kunnen brengen, is het belangrijk dat je voldoende kennis hebt van wiskunde (vwo 6-niveau). Alle universiteiten bieden cursussen aan om je wiskundekennis bij te spijkeren."

Je kan dus met iedere propedeuse van hbo of wo-opleiding worden toegelaten tot de studie.

Toegevoegd na 9 minuten:
Hier http://www.studereninleiden.nl/studies/info/psychologie/toelatingseisen/ vind je de toelatingseisen van de studie Psychologie in Leiden:

"Toelatingseisen

Vooropleiding

Je voldoet aan de toelatingseis van de bacheloropleiding psychologie als in het bezit bent van:
- het einddiploma vwo: gymnasium, atheneum;
- een propedeusediploma van een hbo-instelling behaald in of na 1986;
- een einddiploma van een hbo-opleiding;
- een propedeuse, bachelor- of doctoraaldiploma van een andere universitaire opleiding."

Op de site vind je meer en uitgebreidere informatie over onder meer de toelating met een HBO-propedeuse (daarvoor is namelijk een toelatingsbeschikking nodig om deel te kunnen nemen aan de loting bij de DUO), de wiskunde-eis en de numerus fixus.
Antoni
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In principe maakt het niet uit, met elke HBO propedeuse kun je toegelaten worden tot de studie psychologie. Maar ik zou als ik jou was wel één kiezen die iets met psychologie te maken heeft.