Mag docent medische gegevens doorspelen?

Ik zit nu sinds 4 dagen (wow) op een nieuwe school, voordat ik er kwam heeft de docent fijn het volgende verteld:

- Heeft autisme
- Komt vanaf de Rebound
- Is stil/verlegen

Nu wil ik weten wat ik tegen de docent kan doen, waarmee kan ik hem aanklagen?

Ik weet, het lost niks op, maar het is een principe kwestie, leerlingen die je op voorhand al niet mogen is niet fijn, en al helemaal niet als je het nooit tegen iemand verteld (het spat er niet af ofso)

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Het antwoord is heel simpel NEE, dat mag niet. De Wet Bescherming Persoonsgegevens regelt dit en is hier helder over. Deze informatie mag alleen met jouw expliciete toestemming worden overgedragen. Veel mensen realiseren zich dit helaas nog steeds niet.
Er is meer dan voldoende basis voor een klacht bij de klachtencommissie van de school.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik snap dat je daar niet erg gelukkig mee bent en dat je boos bent op die docent. Aanklagen lijkt me een beetje rigoureus, of je moet ervan uit gaan dat die docent dat vanuit kwaadaardige bedoelingen heeft gedaan, maar dat lijkt me niet echt logisch. Als hij gewoon goede bedoelingen had, zou ik er nog maar eens over nadenken of je hem 'terug wilt pakken' voor iets wat hij vanuit goede bedoelingen heeft gedaan.

Verder heeft de docent geen geheimhoudingsplicht en zal nergens een rechter oordelen dat hij dusdanig schade heeft berokkend dat een schadevergoeding oid aan de orde is. Je moet dan ook aannemelijk maken dat hij wist of had moeten weten dat hij jou die schade toebracht door het te vertellen.

Je kunt natuurlijk wel (je ouders laten) klagen bij de directeur van de school, dan wordt de leraar waarschijnlijk op het matje geroepen om het uit te leggen. Daar zal het dan waarschijnlijk ook bij blijven.

Veel succes ermee en na een tijdje, als iedereen gewend is mogen mensen je wel of niet op basis van je karakter (en of er sprake is van een win win situatie, zoals bij elke vriendschappelijke relatie.)
10 jaar geleden
Dit is de privacy van een leerling en de woorden 'stil/verlegen' is ook nog eens een mening. Wat ik zou doen is gaan praten met de docent, een excuus van zijn kant kan een hoop rust geven. Als je dat durft, kun je dan samen met hem voor de klas gaan staan en dan kan hij de situatie uitleggen en kun jij er aan toevoegen hoe je echt bent. Zo zijn er een hoop problemen uit de lucht.
Aanklagen zou ik even mee wachten, want echt verboden is het niet. En je moet natuurlijk het tegendeel bewijzen in je klas; dat je een hele leuke, aardige medeleerling bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een docent heeft geen medisch beroepsgeheim zoals een arts, verpleegkundige of psycholoog. Dat betekend dus dat hij medische zaken die hij van leerlingen weet mag doorvertellen aan anderen. Aanklagen zoals je bij een arts kan dus niet.

Overigens is het niet netjes om "zomaar" dit soort dingen door te geven aan anderen. Waarschijnlijk heeft deze docent dat gedaan om collega's van hem/haar of medeleerlingen alvast voor te bereiden op je komst (zodat ze weten of en zo ja waar ze rekening mee moeten houden bij je).

Uiteraard kun je bij de directie een klacht indienen of de docent direct rechtstreeks aanspreken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens, heb je zelf de aanmelding bij deze school gedaan of hebben je ouders of bv leiding van een instelling dat gedaan. In het geval van je ouders of instelling, hebben die misschien aan de docent gevraagd of die dat wilde aangeven op die school? Vraag dat eerst eens na voor je de school gaat beschuldigen.

Daarnaast, vraag aan je docent of je zelf ook mag uitleggen wat er met je is. Vaak is afwijzend reageren van medeleerlingen niet omdat ze je "niet moeten" maar omdat ze niet precies weten wat er met je is en hoe ze daar mee om moeten gaan.

Toegevoegd na 6 minuten:
Uiteraard heb je altijd kortzichtige types op school die alles wat vreemd of anders is niet moeten. Die mensen zijn het dan ook niet waard om vrienden mee te willen zijn. Er zijn vast anderen die jou wel accepteren. Mocht het echt niet gaan in je klas kun je altijd aan je docent vragen of er een andere klas is waar je in mag.