Kan er in het digitale examen NEderlands (vmbo-k) een samenvattingsopdracht zitten?

In de papieren versie van het examen vmbo-k zitten altijd twee schrijfopdrachten: samenvatting en brief/artikel.

In het digitale examen dat ik bekeken heb (http://www.cito.nl/onderwijs/voortgezet%20onderwijs/centrale_examens/digitale_examens_vmbo/voorbeeldexamens) zit maar één schrijfopdracht: een brief. Hier hoefde dus geen samenvatting gemaakt te worden.

Zover ik weet, door informeren bij mensen die eerder examen deden, hoefden ze bij eerdere digitale examens vmbo-k ook geen samenvatting te maken.

Op de website van cito en examenblad kan ik hier niet duidelijk uit worden. ook niet uit de syllabus.

Iemand een antwoord?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Al een aantal jaar is hier onder veel docenten en scholieren onduidelijkheid over. Dit jaar wordt het volgende echter in de berichtgeving van Het College van Examens genoemd.

"Bijzonderheden: Het digitaal centraal examen KB Nederlands bevat geen samenvattingsopdracht. ..."

Je zal dus geen samenvattingsopdracht hoeven maken als je digitaal examen doet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ga ermaar van uit dat je een samenvatting moet maken. Dit is gewoon een exameneis voor Nederlands.