Kunnen 2 verschillende Associate Degree opleidingen gecombineerd worden tot een HBO Bachelor?

In september wil ik een HBO opleiding gaan volgen, maar omdat ik niet echt zeker ben wélke precies wil ik eerst voor een Associate Degree opleiding (2 jaar) gaan ipv een volledige HBO Bachelor (4 jaar).
Nadat je deze AD opleiding gehaald heb kan je altijd nog 2 jaar doorstuderen voor een Bachelor.

Mijn vraag is; kan dat ook met een andere AD opleiding of moet dat precies dezelfde zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Je vraag is anders dan je uitleg volgens mij. In je vraagstelling vraag je of twee ADs samen een HBO bachelor kunnen vormen. Dat kan sowieso niet. Je hebt dan gewoon twee associate degrees gedaan, maar niet een volledige bacheloropleiding.

De vraag in je uitleg vat ik op als dat een andere AD gedaan hebt dan die past bij de volledige bachelor, en of je dan binnen 2 jaar die bachelor kunt afronden. Waarschijnlijk kun je een andere bacheloropleiding niet binnen 2 jaar halen, omdat de AD als het goed is naadloos aansluit op de HBO bachelor waar die bij past, maar niet op de andere opleidingen. HBO bachelors hebben namelijk een aantal vakken die je moet halen, en in de Associate Degree krijg je daar een deel van. Doe je een andere associate degree dan krijg je dus een deel van de vakken uit die bijbehorende bachelor. Als de vakgebieden een beetje op elkaar lijken (bijvoorbeeld pedagogiek en mwd), dan kan het wel zijn dat je al een deel van de vakken gehad hebt, en niet meer de volledige bacheloropleiding hoeft te volgen, maar als je een AD gedaan hebt in een heel ander vakgebied dan de bachelor die je gaat doen, dan zul je waarschijnlijk de volledige bachelor moeten volgen.