Ik doe nu de opleiding 'sociaal juridische dienstverlening' en ik wil graag doorstromen naar de universiteit, welke mogelijkheden heb ik?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welk niveau is de opleiding? Je hebt voor zover ik weet hier namelijk zowel MBO- als HBO-varianten in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh sorry. Dit is een HBO opleiding

Antwoorden (2)

Als je verder wilt studeren aan een universiteit van de Vlaamse gemeenschap (in Vlaanderen of in Brussel) dan kan je eigenlijk nog alle kanten uit. SJD is een afstudeerrichting van de Bachelor in het Sociaal Werk en die opleiding is een Professionele Bachelor. Dat wilt zeggen dat je na je 3 bachelorjaren eigenlijk afgestudeert bent, terwijl je bij een Academische Bachelor ook de daaropvolgende Master moet volgen om de jobs die gelinkt zijn aan die richting te kunnen doen.

Een houder van een Professionele Bachelor moet een schakeljaar volgen eer hij of zij aan de Masteropleiding kan beginnen. Afhankelijk van de richting die je volgde en de hogeschool waar je je diploma behaalde, alsook de universiteit waar je je Master wilt behalen, worden de vakken bepaald die je tijdens dat schakeljaar moet volgen. Een Bachelor in het Sociaal Werk heeft de beste vooropleiding om een Master in de Sociologie, in de Politieke Wetenschappen, in de Criminologie, in de Sociale-Agogiek of in het Sociaal Werk te volgen.

Een Master in een universiteit van de Vlaamse gemeenschap kan je volgen in Brussel, Gent, Antwerpen, Leuven en Hasselt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn bij mijn weten twee mogelijkheden:

1. Instromen op de bachelor-opleding met je hbo-propedeuse op zak. Dan begin je aan het eerste jaar van de bachelor op de universiteit en begin je dus eigenlijk opnieuw met de opleiding.

2. Je HBO afronden en daarna naar de universiteit gaan. Je kunt dan vaak, eventueel met een tussenjaar of het doen van wat extra vakken, meteen instromen in de master.