Kun je met iedere HBO-rechten opleiding, gerechtsdeurwaarder worden?

Ik volg op dit moment Hbo-rechten en wil graag gerechtsdeurwaarder worden. Op het internet heb ik begrepen dat dit alleen kan via Hogeschool Utrecht en via andere sites staat er weer heel wat anders. Tegelijkertijd zit ik al in mijn tweede jaar en wil ik me goed voorbereiden. Welk traject dien ik te lopen om gerechtsdeurwaarder te worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neen je moet gaan voor een master als dat is wat je wilt , met een bachelor heb je 0,0% kans om het beroep van gerechtsdeurwaarder te mogen uitoefenen .

Antwoorden (1)

De opleiding tot kandidaat-gerechtsdeurwaarder
Wettelijk is vastgelegd dat er slechts 1 instantie de opleiding tot kandidaat-gerechtsdeurwaarder verzorgt. Sinds 2006 wordt deze opleiding gegeven aan de Hogeschool Utrecht. De opleiding is een variant van het HBO-rechten en is dus een zogeheten bachelor-opleiding. Een gerechtsdeurwaarder hoeft dus niet perse een universitair afgestudeerd jurist te zijn!
De opleiding duurt 4 jaar en is een deeltijd-opleiding. De eerste 3 jaar bestaat uit theorie en de opleiding wordt afgesloten met een stage in het vierde jaar.

Tijdens de eerste 3 jaar wordt echter wel de eis gesteld dat de student al werkzaam is in de deurwaardersbranche. Dit vereiste wordt gecontroleerd door het verplicht moeten inleveren van diverse praktijkvoorbeelden en urenlijsten, welke getekend moeten worden door het deurwaarderskantoor.
ronron1212