Wat wordt er bedoeld met een 'slecht risico'?

Bij economie hebben ze het vaak over een slecht risico. Maar wat is nou eigenlijk een geschikte definitie hiervoor. Graag zou ik ook willen weten wat er precies wordt bedoeld met averechste selectie.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10K
Powergen
10 jaar geleden
Averechtse selectie is bijvoorbeeld dat jij meer weet dan de verzekeraar, waar moreel wangedrag uit kan voortkomen.
Castle
10 jaar geleden
http://www.economielokaal.nl/averechtse-selectie/ Risico = Kans x Effect (effect kan ook als 'impact' gezien worden).
Castle
10 jaar geleden
Een slecht risico is waarbij de KANS en EFFECT beide hoog liggen dat iets mis kan gaan.

Antwoorden (1)

een slecht risico betekend dat je voor de verzekerings maatschappij een groot risico bent, je hebt namelijk een hoge kans gebruik te moeten maken van de verzekering. bijvoorbeeld bij een brandverzekeing: een stenen huis in tegenover een houten huis een goed risico, het houten huis daarintegen wat makkelijk brand is een slecht risico.

Averechtse selectie betekend dat de goede risico's weg gaan bij een verzekerings maatschappij omdat ze de premie te duur vinden worden door de slechte risico's