Hoe kan ik ervoor zorgen dat het leren van een toets leuker wordt?

Ik zag de vraag 'hoe kan ik het strijken leuker maken' staan en bedacht mij ineens: dat zelfde vraag ik mij af voor de toets van a.s. maandag.

Hoe kan je nou zorgen dat leren (minstens een beetje) leuk wordt? Waardoor je sneller de boeken er bij pakt en toch gaat leren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zus zong altijd haar teksten die ze moest leren, beetje vreemd misschen maar bij haar werkte het prima :)

Het beste antwoord

Ik had heel erg veel moeite met leren. Het gaat om de discipline.

Leren is niet heel erg leuk, als je het onderwerp niet interessant vind. Daarom probeerde ik voorbeelden te creëren door de leerstof in een onderwerp in een voorbeeld toe te passen dat ik zelf interessant vind. Dat hielp op 2 manieren, ik leerde (wat het hoofddoel is) en ik leerde effectief omdat ik de geleerde stof meteen aan het "toepassen" was.

Om de motivatie op te roepen had ik een andere methode. Bij mij hielp het als ik mijzelf een beloning in het vooruitzicht stelde, bijvoorbeeld na 1 uur leren, een wedstrijdje Fifa op de Playstation en daarna weer lekker aan de slag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je zou beseffen dat het HEEL belangrijk voor je is, die toets, dan leerde je alsof je leven ervan af hing...

Dus de belangrijkheid is je grootste motivator... Want waarschijnlijk zegt je die toets helemaal niets, vandaar...

Als je zeker wist dat elk uur dat je nu leert, 1 euro bovenop je uursalaris komt in je leven later, dan deed je beter je best...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leg er een zak dropjes naast, speel een muziekje af op de achtergrond of zet de tv aan. Dit natuurlijk alleen als je niet gauw zo erg afgeleid bent dat je niets meer aan je huiswerk doet. Ik kon vroeger wel leren en tegelijkertijd wat leuks doen.

Je kunt ook samen met een goede vriend/vriendin leren om het gezelliger te maken. Of ga in de zomer lekker buiten in het zonnetje zitten.

Probeer ezelsbruggetjes te verzinnen voor vervelende begrippen en doe dit door middel van grappige zinnen te onthouden. Dat is leuk om over na te denken én maakt dat je het makkelijker onthoud.

Werk met een beloningssysteem voor jezelf; bijvoorbeeld steeds een half uurtje leren en daarna een half uurtje iets leuks doen. Daar kun je dan naar uit kijken en met de gedachte dat je niet urenlang achter elkaar hoeft te leren wordt het makkelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leer samen met een lekkerding uit je klas. Of laat je overhoren door iemand en als je maar 3 fout hebt krijg je gratis bier die avond. Werkt voor mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je een doel wil behalen, dat is de voldoende.
En uit je lesstof zelf de vragen kan omschrijven en je dan de antwoorden weet. Dus dan doe je het op spelender wijs. Je maakt eerst vragen over de gehele lesstof en je zoekt de antwoorden op . Dan onthoud je het echt!
Ik wens je veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leren is zoals je bent. Heb je er de pest in, dan is leren balen. Voel je je goed, dan gaat het leren beter. Dus om leren leuker te maken: Stel jezelf voor alsof je aan de finale meedoet van een evenement(b.V. SPORT, of IDOLS.)en dat je je nu enorm moet voorbereiden. Als je de finale wint (in dit geval: als later blijkt, dat je een goed cijfer hebt gehaald voor de toets!, mag je jezelf best op je schouders kloppen (de "omstanders"zullen dit ook doen) en trots zijn op jezelf. Een "prijs" in de vorm van iets wat je leuk vindt om te kopen is de beste beloning! SUCCES! (Laat me even weten hoe goed je resultaat is geworden na maandag!}
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het beginnen een probleem is: neem jezelf voor dat je een half uurtje gaat studeren, en dat je na dat half uurtje mag beslissen of je verdergaat of niet. 9 van de 10 keer zit je na dat half uurtje zo in de stof dat je graag door wilt gaan.

Verder: probeer praktijkvoorbeelden te bedenken bij de theorie, zo leg je gemakkelijk verbindingen aan in je hoofd en blijft het beter hangen. Als je je slecht kunt concentreren dan helpt het om een samenvatting of aantekeningen te maken, dan ben je actief met de stof bezig.

En verwen jezelf een beetje. Neem er lekker een kopje thee en een koekje bij, of beloon jezelf met iets leuks als je klaar bent.