Zou ik mijn VOG nog krijgen voor de studie HBO accountancy?

Ben namelijk gepakt op mijn 16de voor winkeldiefstal toen ik er werkte. Er is mij toen een taakstraf opgelegd. Ik ben nu 23 en ben nooit weer in aanraking geweest met de politie. Domme fout op jonge leeftijd maar wil niet aan een studie beginnen als ik halverwege te horen krijg dat ik hierom moet stoppen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou eerst kijken of je hem nodig hebt voor die opleiding. is namelijk niet verplicht voor elke opleiding. Je komt niet steeds in aanraking met kinderen in je vak gebied. Dus zijn ze al een stuk soepeler. Het kost 30,05 en wordt vaak dezelfde week nog in de brievenbus gelegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Skydive, wat hebben kinderen hier nu in hemelsnaam mee te maken?! En dan nog iets anders: het gaat er bij deze vraag denk ik niet om of hij de opleiding mag volgen, maar eerder om later geen probleem te krijgen bij het vinden van een baan in dit vakgebied.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, geen een antwoord op basis van accountancy en niet op basis van kinderen!!!

Antwoorden (3)

Als geen sprake is van een 'functie met hogere integriteitseis' (daarvoor geldt een terugkijktermijn van 10 jaar) krijg je de VOG. Want voor de meeste doelen geldt een terugkijktermijn van 4 jaar voor mensen van 23 jaar en ouder.

Bij functies met hogere integriteitseis moet gedacht worden aan beëdigde tolken/vertalers, opsporingsambtenaren en mensen die werken bij of toegang hebben tot een kerncentrale of militaire basis. En voor het lidmaatschap van een schietvereniging wordt 8 jaar teruggekeken.

Als je later een baan krijgt en een VOG nodig is, zal je gescreend worden volgens screeningsprofiel 95 (als het tegen die tijd nog dat nummer heeft):

"95. Financiële dienstverlening
Het screeningsprofiel financiële dienstverlening heeft betrekking op personen die
werkzaam zijn bij een financiële dienstverlener of een financiële instelling. Beroepen in dit profiel zijn onder andere accountants, hypotheekadviseurs en medewerkers bij financiële instellingen.
Financiële dienstverleners gaan om met gevoelige en vertrouwelijke informatie, contant en giraal geld en waardepapieren. Het omgaan met gevoelige informatie van klanten en het toegang hebben tot hun financiële gegevens brengt het risico met zich mee van misbruik van deze gegevens zoals afpersing, (afdreiging) chantage, vervalsing, fraude, diefstal en verduistering. In de dienstverlenende sector bestaat daarnaast het gevaar van omkoping en witwassen.
Indien het klantcontact bij klanten thuis plaatsvindt, bestaat het risico van gewelds- en zedenmisdrijven. "
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord en je kunt natuurlijk ook gewoon informatie vragen bij de gemeente of een VOG aanvragen, kost ook maar 30 euro.
Wat ik mis bij eerder gegeven antwoord en reacties is het volgende.

Jij bent gepakt voor winkeldiefstal toen je 16 was. En je hebt een taakstraf gehad. Ik ga er vanuit dat je deze straf via bureau Halt hebt gehad.

En in dat geval zit je goed. Je hebt dan geen strafblad, want daar is bureau Halt namelijk voor.

Kijk maar eens in de onderstaande link:
http://www.halt.nl/index.cfm/site/Halt%20/pageid/E91E9776-DA4B-5536-E719AA9D292E16F4/index.cfm (Halverwege staat ook iets over een VOG)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ precies zo is het. De rest is overdone.
Iedereen heeft het recht om welke studie dan ook te volgen. Je moest eens weten hoeveel delinquenten een HBO en/of rechtenstudie in de gevangenis volgen en zelfs nog afmaken.
Zelfs al is er een aantekening (kan al haast niet want u bent nu 23jaar) dan hoeft dat nog geen bezwaar te zijn voor de afgifte van een VOG. De eventuele aanvraag voor een VOG heeft sowieso nog even de tijd, voordat u met de studie klaar bent gaan er een paar jaartjes overheen.
Bent u er niet gerust op, vraag dan info of er een aantekening te vinden is in de Justitiële documentatie.
http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/politie-justitie/strafblad/strafblad-opvragen/Pages/default.aspx
Als u alles over Justitiële documentatie en Vog wilt weten, lees dan deze site even door.
http://www.ouders.nl/artikelen/wat-betekent-een-strafblad-bij-minderjarigen

Succes met uw studie, zet uw zorgen opzij, komt allemaal goed.