Hoe kan je het best effectief studeren en hoe overtuig je iemand van een goede studiewijze?

Een vriend van mij leert de hele week door voor zijn universitaire studie. Hij staat vroeg op en is tot tien uur 's avonds bezig. Hij is altijd ontzettend gestrest en heeft geen oog meer voor zijn gezondheid en andere dingen.

Studiegenoten van hem besteden ongeveer 1/3 van de tijd aan de studie en halen ongeveer even hoge (of hogere) cijfers. Ze hebben baantjes en kunnen soms uitslapen. Als mijn vriend hier alleen al aan denkt dat dat ook nog zou moeten, raakt hij weer helemaal gestrest.

Maar al dat leren zorgt niet voor goede prestaties. Ik begrijp dat de ene beter kan leren dan de andere maar hij raakt alleen maar moe en slap door al dat leren. En door het achter elkaar doorgaan onthoudt hij de helft niet meer. Maar hoe kan hij wel effectief leren? Heeft iemand een artikel of goede tips waardoor hij de informatie beter opslaat? Een tijdschema o.i.d. of een goede cursus. Waardoor hij minder gestrest zal raken.

Ik begrijp dat je op de universiteit veel moet leren, maar dit gaat te ver. Hij heeft geen goed leven meer. Hoe overtuig ik hem ervan dat zijn manier van leren alleen maar slecht voor hem is? Ik wil niet boos of neerbuigend overkomen, ik wil hem alleen helpen want hij verdient een fijn leven en goede resultaten.

Het kan zijn dat ik twee dingen in één vraag, maar met een goed (onderbouwd) studieadvies zal ik hem denk ik al makkelijker overtuigen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Universiteit is natuurlijk lastig en zal tijdrovend zijn om een studie te voltooien. Er zijn natuurlijk wel wat technieken om beter te leren. Allereerst worden het studierendement en concentratievermogen lager als je lang achter elkaar leert. Je concentratie begint uit te putten na een uur. Het is dus verstandig om als je 1 uur geleerd hebt een kwartiertje pauze te nemen en dan weer opnieuw te beginnen. Daarnaast kan de stress komen uit chaos, overmacht tegen de bergen werk die op hem liggen te wachten. Een manier om dit iets aangenamer en overzichtelijker te krijgen is door wellicht een goede planning te maken. Dan heb je een concreet overzicht wat je nog moet doen en dan kan je ook dingen wegstrepen als deze af zijn.
Je studierendement kan tot 25% verhoogd worden als je beide hersenhelften gebruikt tijdens het leren. Dit doe je bijvoorbeeld door verschillende kleuren te gebruiken tijdens het leren. Of het maken van mindmaps waarin moeilijke onderwerpen overzichtelijk worden en later in een oogopslag te begrijpen zijn. Denk ook hier weer aan het gebruik van kleuren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Afgezien van je goede advies is het ook wel héél afhankelijk van de studie zelf. Geschiedenid studeer je héél anders dan wiskunde bijvoorbeeld.
Om effectief te leren is het nodig dat je goed in je vel zit. Om dat te bereiken heb je in elk geval een goede nachtrust, genoeg beweging en gezond eten nodig. Dan zijn je hersenen in de beste staat om informatie te verwerken en zal het leren dus het meest effectief plaatsvinden.
Genoeg rust is belangrijk, omdat de verwerking van informatie voornamelijk in rusttoestand gebeurt. Daarnaast is het zo dat steeds doorgaan met leren ervoor zorgt dat de hersenen overbelast raken en geen tijd hebben om de informatie te verwerken voordat de volgende stroom binnenkomt. Dat is ook de oorzaak van het vergeten van de helft, wat jij noemt. Daarom is niet alleen een goede nachtrust van belang, maar ook genoeg rust overdag. Superlama geeft al aan dat het helpt om een planning te maken, en dat kan inderdaad heel erg helpen om die rust te vinden. Het creëert overzicht. Wat ik daar nog aan toe zou willen voegen is dat je in die planning ook een tijdsschema opneemt, waarin aangegeven staat wanneer je pauze neemt. Blijkbaar heeft hij moeite met het nemen van pauzes en gaat hij steeds door. Daarom is het van belang dat hij die pauzes van tevoren inplant, en zich daar ook aan houd.
Verder helpt sporten heel goed. Dat zou dan iets zijn dat in die pauzes goed gedaan kan worden. Beweging zorgt niet alleen voor een beter humeur en minder stress, maar ook voor een beter geheugen. Beweging wordt namelijk voor een deel geregeld door de hippocampus, een gebied in de hersenen die ook geheugen en humeur/stress beïnvloed. Door te bewegen stimuleer je dat gebied, en daarmee ook het geheugen en het humeur. Ook daardoor vindt verwerking van de informatie plaats.

Is het voor hem belangrijk om de studie binnen de tijd af te ronden (qua financiën enz)? Als ik het zo lees dan denk ik dat het voor hemzelf veel beter zou zijn om wat minder vakken te gaan volgen en de studie gewoon een jaartje te rekken. Dat zal hem wat meer rust geven. Ik besef dat het makkelijker is om dit zo op te schrijven dan om hem hier ook van te overtuigen, omdat hij mogelijk niet de indruk heeft dat er iets misgaat en dat een andere aanpak beter zal werken, maar hoe je dat zal moeten aanpakken is ook erg afhankelijk van hem als persoon. Zou het overigens ook mogelijk kunnen zijn dat hij zich opsluit in zijn studie, omdat hij eigenlijk ergens anders mee rondloopt?