Mag een leraar ons verplichten documenten uit te printen?

Een leraar wil dat wij voor ons examen documenten in een map bewaren vanaf de eerste klas. Nu is dit pas gemeld in de helft van de tweede klas. Een groot deel van de klas heeft nu die documenten niet (rond de 200 bladzijden per persoon). Mag de leraar ons verplichten deze documenten (Theorie, terwijl we ook een boek hebben) te printen? Hij is ook van plan een 1 te geven aan de leerlingen die dit niet hebben meegenomen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit hangt inderdaad af van de situatie.
Als we er inderdaad vanuit gaan dat de school het te laat heeft gemeld, is het hun eigen probleem.
Als er sprake is van miscommunicatie en het zou al duidelijk zijn gemaakt aan het begin van het schooljaar, dan ligt het probleem bij de docenten. Als de docent inderdaad een 1 geeft aan de leerlingen die het niet voor elkaar hebben, dan zal de oplettendheid al eerder van jullie gevraagd zijn. Mochten jullie er niet uitkomen samen met de betreffende docent, zouden jullie het beste naar de directeur kunnen stappen. Probeer er natuurlijk wel eerst uit te komen met de docent. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om welk type onderwijs gaat het hier?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik moet ineens denken aan mevrouw Knol en haar achterlijk mapcontrole aan het einde van een hoofdstuk biologie. (Middelbare school VBO) Dan ging ze onze map nakijken of we wel netjes alle vragen hadden beantwoord. En je moest van haar ook op een bepaalde manier antwoorden. De vraag: "hoeveel chromosomen heeft een muis?"
Antwoord: "40" En dat mocht dan niet, dan moest je opschrijven:
"Een muis heeft 40 chromosomen." Als je dat niet deed, of je had niet alles gemaakt dan kreeg je een 1.
En je mocht niet in een schrift werken. Je moest in een multomap werken en dan het betreffende hoofdstuk inleveren in een snelhechter. (nietjes mocht niet...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort, in principe heeft ze gedeeltelijk wel gewoon gelijk, als je vragen moet maken (als huiswerk of hoe ze het jullie opgaf) is het gewoon terecht dat je ze moet maken, en ze heeft ook gedeeltijk wel gelijk over het antwoord bij vragen opschrijven, dat is fatsoenlijk Nederlands. Ikzelf heb dit ook wel eens met biologie, dat ze zeuren over hoe je iets opschrijft, maar bij ons gaan ze geen 1 geven daarvoor, gelukkig ;-)
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Huiswerk maken ben ik het mee eens. Maar als je alles in de lessen al hebt nagekeken (want denk maar niet dat ze dat niet deed) dan vind ik het raar dat je dat aan het eind van een hoofdstuk weer moet doen.

Antwoorden (2)

In principe zou hij je niet kunnen verplichten, maar als hij het noteert als huiswerk vergeten of iets anders (ligt eraan hoe hij het ziet) dan zou het wel je eigen schuld zijn. Maar heb je er al over nagedacht om aan de leraar te gaan zeggen dat meer dan de helft van je klas die documenten dan niet heeft? want je kunt niet zomaar documenten tevoorschijn toveren die je niet hebt. Je kunt dit misschien ook overleggen met je mentor/mentrix? hij/zij zal vast wel weten of dat mag of niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zal er aan liggen. Het kan zijn dat dit soort regels al vast lagen, maar dat hij de enige is die zich daar mee bezig houdt. Technisch gezien heeft hij dan gelijk. Maar het is lastig om daar een oordeel over te geven, omdat je daarvoor schoolregels en dergelijke moet inzien.
Discussie met je leraar aangaan kan, maar waarschijnlijk levert het weinig op.
Wat je wel kunt doen is opschrijven wat de leraar nu precies wilt en naar je mentor/rector/opleidingscoördinator gaan. Geef aan wat de leraar van jullie wilt en geef aan waarom het lastig wordt om hier aan te voldoen.