Welke manieren zijn er om rust in een klas te krijgen?

Een vraag van een beginnende docent

Toegevoegd na 7 minuten:
Eerstejaars VMBO

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1e jaars VMBO
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leer je dit niet op de leraren-opleiding?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima enzoenzo . Als jij die beginnende docent bent heb ik veel respect voor je . +

Het beste antwoord

Op www.leraar24.nl kun je allerlei fimpjes bekijken. Er zijn er veel die over het onderwerp orde gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Zeggen dat je wacht tot het stil is en als we dit niet afkrijgen gaan we door...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen willen zich uiten. Het is niet meer van deze tijd dat ze het hele lesuur stil kunnen zitten en luisteren.

Las af en toe een discussiemoment in. Bijvoorbeeld als er een interresante vraag wordt gesteld. Ik weet niet wat voor vak je geeft, maar je zou een onderdeel van de les kunnen vertalen naar de huidige maatschappij.

Leerlingen vinden het heel leuk om met elkaar te discussieren. Bovendien is het leerzaam, ook voor de docent, zo leer je je leerlingen beter kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schreeuwen, met de stok op tafel slaan! Gooien met die wisser! VMBO leerlingen kan het niet schelen of ze wat leren of niet, die denken alleen aan de eerstvolgende pauze, laat ze autoriteit zien, en zorg dat ze weten dat ze niet met je moeten fucken!

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb het dan niet over alle VMBO leerlingen maar over de leerlingen die het voor de welwillende willen verzieken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van in het begin duidelijk stellen wat kan en niet kan. Wat is het uiteindelijk doel dat leerlingen in een klas les volgen : juist : studeren om later in de maatschappij te integreren. Er wordt teveel oeverloos gepraat over de rechten van de kinderen en hoe staat het met het lijstje plichten. In heel Europa is een gevaarlijke tendens aan het onstaan dat kinderen vanaf 13, 14 dicteren aan medestudenten hoe ze lesritme bepalen. In Frankrijk is zelfs een film met een lerares die een revolver van een leerling afneemt en de rollen omdraait.Stof o over na te denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf rustig zijn is de sleutel...

Rust maakt rust, onrust maakt onrust... Dus wees een oase van rust en iedereen zal zich rustig maken, synchroniseren heet dat...

Maar dan moet je wel autoriteit hebben en flexibel zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laten zien dat je een soort van natuurlijk leiderschap bezit.
Zorg voor rust, en houdt het vooral kort.
Daarna als het goed gaat, kan er wat meer ruimte komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze allemaal naar huis sturen! daar wordt het wel stil van...
nee grapje

Het ligt er een beetje aan wat de leeftijd is.
Ik zit op de middelbare school en ik heb een leraar die altijd de les leuk weet te houden zonder dat het erg druk wordt.
Hij doet dit zo:
Wanneer iemand een grapje maakt maakt hij er zelf ook een grapje van terwijl hij wel zijn aandacht op de les houdt.

een voorbeeld:
We hadden net een SO en dus zei hij: tafels uit elkaar.
(hij heeft de regel dat hij tussen de tafels moet kunnen lopen tijdens SO's en Rep's)
Hij kon niet tussen de tafels lopen en dus zei hij: 'Peter en Jan, tafels verder uit elkaar, ik kan er niet tussendoor lopen'.
hierop antwoordde een van de twee: 'Als u wat zou afvallen zou het wel kunnen. nee hoor grapje meneer'
Onze leraar antwoordde met een lach op zijn gezicht: 'nou, het cijfer wat je straks gaat kijgen is geen grapje'.
De klas moest lachen.
Nu hebben ze hun lachertje wel gehad maar blijft de aandacht op de les.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leerlingen proberen je altijd eerst uit met dit drukke gedrag, dat deden we vroeger ook bij nieuwelinge. Laat je niet zo ver krijgen dat je gaat schreeuwen, dat helpt echt niet, ga gewoon verder met je les en geef desnooids een S.O als ze niet luisteren.
Nooit beginnen met alvast de herrieschopper alvast in het begin van het uur er maar uit te zetten... dat zie ik zo vaak bij ons op school. Het helpt niet en de leerling wordt er ook niet wijzer van ook al vind hij het waarschijnlijk wel best.
Hou hen bezig, stel vragen en geef hen het woord welke het meeste druk zijn.
Ik heb geen ervaring voor de klas, maar als kantine juf heb ik een hoop gehoord en gezien en zelf ervaren.
Succes en laat je niet gek maken en zorg dat ze respect voor je hebben dan ben je al een heel eind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sta zelf in groep 5/6 en 8 en ervaar het zelf als zeer belangrijk dat alle kinderen opletten tijdens bijv. uitleg, omdat er anders altijd vragen zijn. Hiervoor heb ik verschillende 'methodes':
- hand in de lucht: zien de kinderen mijn hand steken ze zelf ook hun hand op en weten ze dat het stil moet zijn.
- het complimenteren van de leerlingen die zich goed gedragen. Hierdoor hebben de druktemakers door wat het gewenste gedrag is.
- gewoon wachten; een gezichtsuitdrukking zegt vaak al genoeg.
- consequenties verbinden aan het drukke gedrag van de kinderen ( bijv. beginnen met namen op het bord schrijven, waarmee je later iets doet.
- wees vooral ook duidelijk in waarom ze stil moeten zijn, dat heeft meer effect!
Belangrijk is vooral om jezelf niet te overschreeuwen. Daar heb je alleen jezelf mee en het heeft weinig effect.

Dat is zo ongeveer mijn tactiek ;-). Als je nog meer interesse hebt hoor ik t wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nuttige tips, Inetjuhhh +1 :-)
De belangrijkste reden om rust te creëren is zelf rust uitstralen.

Daarnaast zul je een paar duidelijke regels moeten opstellen en daar ook consequent in blijven. Duidelijkheid helpt de rust te bewaren. Bij binnen komst zitten op je plaats en blijven zitten, hand opsteken als je iets wilt zeggen of vragen, provocerend gedrag absoluut niet tolereren, uit de klas sturen bij ongewenst gedrag, extra huiswerk mee geven bij ongewenst gedrag, na laten blijven bij ongewenst gedrag. Geef eerst een waarschuwing als een leerling ongewenst gedrag vertoont, zeg daarbij dat de leerling bij de volgende waarschuwing de klas uit kan, na kan blijven of extra huiswerk mee krijgt. Is de tweede waarschuwing dan nodig, onderneem dan ook wat je daarvoor benoemd hebt. Je hebt altijd leerlingen die je zullen uittesten, grenzen proberen te verleggen en provoceren. Geef duidelijk je grenzen aan. Wees objectief. Ongetwijfeld zullen er leerlingen zijn die je meer aan trekken dan andere, maar trek één lijn voor iedereen. Een valkuil is om aardig willen gevonden te worden.

In mijn geval zou ik bij binnen komst om stilte vragen. Zijn er dan leerlingen die niet stil zijn, dan zou ik ze nogmaals vragen om stil te zijn, zo niet dan moeten ze het lokaal verlaten. Zijn er dan leerlingen die nog niet stil zijn dan moeten ze ook het lokaal verlaten. Vervolgens zou ik mezelf kort voorstellen. Hierbij zou ik de informatie geven die nodig is en niet meer dan dat. Hierna zou ik de regels vertellen en opschrijven. Vervolgens zou ik beginnen met mijn les. Goed gedrag wordt beloond, ongewenst gedrag afgestraft.

Laat gevoelens als beledigd zijn, woede, frustratie, onmacht e.d. niet merken. Zodra ze je zwakke punten kennen, dan hebben ze je.

Wees streng, maar rechtvaardig. Wees consequent. Bewaar de rust in jezelf en straal dit uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik las soms een rustmoment in. Dit houdt in bij mij: de tijd die de kinderen praten, wild zijn enz. ben ik daarna stil. Ik wacht gewoon, kijkend naar de klok. Dan moeten ze dus wachten op mij. Dan voelen ze zelf hoe dat is.
En natuurlijk zien ze het zelf terug op hun rapport.
Eigen schuld, dikke bult.