Hoe kies ik een goed moment om op te reflecteren?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik loop momenteel stage, hiervoor moet ik 4 reflecties schrijven over vier verschillende rollen. Voor elke rol moet ik dus een moment uitkiezen waarin deze naar voren is gekomen. Dan moet ik de situatie, mijn taak, mijn actie, het resultaat beschrijven en vervolgens daarop reflecteren. Hoe kies ik een goed moment uit waarin een van die rollen naar voren is gekomen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Zodra er iets wordt gezegd dat in het kader van de hulpvraag belangrijk is, is het tijd om te reflecteren. De reflexie moet een zinvolle context hebben. Een (misschien bizar) voorbeeld. Plaats de essentie achteraan in de reflexie.
VOORBEELD: iemand zegt: " ik ben veel te zwaar, maar toch eet ik een paar koekjes bij de koffie. Ik wil afvallen maar het lukt me niet. Als ik in de tuin tevreden mijn krant lees en koffie drink, bijvoorbeeld op een mooie dag en de vogeltjes fluiten dan voel ik mer erg tevreden en eet ik een half blik koekjes leeg"
Een zinloze reflectie is: " Oh het is kennelijk mooi weer als je koekjes eet".
Een zinvolle reflectie is: " u krijgt als u lekker zit trek in iets lekkers en u kunt er geen weerstand aan bieden, toch ziet u in dat dat niet goed is omdat u wilt afvallen".

Met dit voorbeeld kies je een juist en essentieel moment in het verhaal. Je eindigt bovendien met een kans het probleem op te lossen. (Dat is beter dan: u wilt afvallen maar dat gaat niet omdat u koekjes eet zodra u zich ontspannen voelt. Dit eindigt met een negatieve boodschap)

Ik hoop dat dit is wat je bedoelt.