Wat kan ik bespreken op leerplicht over schoolverzuim ?

Zou ik ze een voorstel kunnen doen om te gaan werken.
aangezien ik al een vmbo-dimploma heb en al 17,5 jaar ben.

En gewoon heel graag wilt werken, en school niks meer voor mij is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Bij Leerplicht zijnn ze er eigenlijk gewoon heel bezorgd over of je wel in staat bent om je redden in de maatschappij zonder diploma. Je moet ze dus behoorlijk goed kunnen uitleggen waarom school echt niets meer is voor jou. Ik ken genoeg voorbeelden waarin Leerplicht hiermee akkoord is gegaan. Je moet alleen wel al een baan hebben. En het kan ook best zijn dat ze contact opnemen met je baas (en sowieso met je ouders) zodat niemand de verantwoordelijkheid nog af kan schuiven.
Oh, en realiseer je ook dat je zonder startkwalificatie tot je 27ste geen recht hebt op een uitkering...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanaf 1 augustus 2007 geldt de kwalificatieplicht.

De bedoeling is dat je als je een vmbo-diploma hebt,je ook nog minimaal een mbo2-diploma haalt.
Deze uitbreiding van de huidige leerplicht is een middel om schooluitval van jongeren te voorkomen en hen een degelijke positie te geven op de arbeidsmarkt.

Als je liever werkt i.p.v. leert, zou er misschien een oplossing gevonden kunnen worden waarbij een combinatie gezocht wordt, waarbij je veel werkt met maar af en toe en weinig theorie.
Leg goed uit wat jouw probleem is en dat je best wilt, maar erg veel moeite met de ‘schoolbanken’ hebt.

Als je bijvoorbeeld al een baan hebt en je kunt aantonen dat het goed gaat, draagt dit positief bij in het gesprek, want de bedoeling is dat men graag wil dat jij goed terecht komt en jij goede kansen op de arbeidsmarkt hebt/krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit in de MR van een school en onderstaande staat in het regelement betreft schoolverzuim en talentontwikkeling.

Op welke leeftijd houdt de leerplicht op?

Niet alleen de aanvang van de leerplichtige leeftijd is duidelijk omschreven in de leerplichtwet. Deze wet beschrijft ook het einde van de leerplicht. Wanneer dat moment aanbreekt, hangt af van de leerwens van uw kind. Iedere leerling heeft te maken met de zogenoemde volledige leerplicht. Volledige leerplicht is de plicht om op een erkende school ingeschreven te staan en deze school conform het lersrooster te bezoeken.

De volledige leerplicht eindigt:
- Aan het eind van een schooljaar waarin een leerling zestien jaar is geworden.
- Aan het einde van het twaalfde schooljaar. Een leerling die op de basisschool een groep overslaat, doorloopt deze school in minder dan acht jaar. Toch telt de basisschooltijd voor de berekening van de leerplichtperiode als acht jaar.

Kwalificatieplicht

Met ingang van augustus 2007 is de kwalificatieplicht ingevoerd. De kwalificatieplicht volgt direct op de volledige leerplicht, daar zit geen dag tussen, en deze eindigt of op de dag dat de jongere een startkwalificatie is een diploma van een MBO (minimaal niveau 2) of een HAVO- of VWO- diploma. Het onderwijsprogramma hoeft niet volledig op school te worden gevolgd. Het is ook mogelijk met combinaties van leren en werken (BBL) aan de kwalificatieplicht te voldoen. Juist deze combinaties van leren en werken zijn een uitkomst voor veel 16- en 17 jarigen. De kwalificatieverplichte jongere is wel verplicht het volledige lesprogramma, zowel op school als bij een stage- leerbedrijf te volgen.

De kwalificatieplicht geldt niet voor jongeren:
- met een getuigschrift of schooldiploma van het praktijkonderwijs.
- die een cluster 3 indicatie hebben.
Kwalificatieplichtige jongeren vallen onder de verantwoordelijkheid van een leerplichtambtenaar. Met de invoering van de kwalificatieplicht is de partiële leerplicht vervallen. Jongeren die voor augustus 2007 de leeftijd van 7 jaar hebben bereikt, vallen onder een overgangsregeling. Voor deze jongeren, geboren in het schooljaar 1989-1990, blijft de partiële leerplicht van kracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is vervangende leerplicht? Voor sommige gevallen is er voor jongeren vanaf veertien jaar een alternatief leertraject mogelijk. Ouders moeten hiervoor een aanvraag indienen bij de leerplichtambtenaar. Een aanvraag gaat vergezeld van een plan van aanpak en een begeleidingsprogramma dat is opgesteld door de school. Burgemeester en wethouders van een gemeente waar de leerling staat ingeschreven, moeten dan eerst in samenspraak met het bevoegd gezag van de school tot de conclusie zijn gekomen dat de leerling daadwerkelijk niet in staat is om volledig dagonderwijs te volgen. Nadat deze conclusie is getrokken, kan een leerling onder de vervangende leerplicht vallen.