welke mbo opleidingen zijn er om daarna hbo docent engels te doen?

mijn eind doel is, engels docent worden. ik heb een vmbo-t plus diploma gehaald dit jaar. ik vroeg me af welke mbo opleidingen in allemaal kan doen om daarna toch naar de hbo te kunnen. ik weet dat het niveau 4 moet zijn maar nog niet welke opleidngen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vmbo-t plus en NIET naar de Havo? Slechte keus...

Antwoorden (2)

Om toegelaten te worden tot de opleiding HBO Docent engels zal je een MBO-diploma op niveau 4 moeten hebben. Een logische keuze is die van Onderwijs-assistent. Bij sommige HBO-instellingen krijg je namelijk vrijstellingen als je een (voor)opleiding hebt gedaan die sterk verwant is. Maar dit verschilt per instelling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe word je toegelaten tot de Lerarenopleiding Voortgezet Onderwijs als je een havo-, vwo- of mbo-opleiding (niveau 4, middenkader- of specialistenopleiding) met succes hebt afgerond.
Omdat je Engels in het vakkenpakket hebt gehad VMBO TL hebt gehad en Engels een verplicht examenonderdeel is voor alle MBO-4 studies, zullen er geen aanvullende eisen worden gesteld om toegelaten te worden tot de HBO Lerarenopleiding.

Let op: Engels is een verplicht examenonderdeel voor alle MBO-4 studenten die per 1 augustus 2012 met een opleiding zijn gestart

Steeds meer studenten van niveau 4 kiezen (direct of na enige tijd) voor een vervolgopleiding in het hoger beroepsonderwijs. Een goede beheersing van het Engels is daarbij van groot belang. Engels spreken en schrijven op niveau is ook een meerwaarde in de steeds internationaler wordende economie.

Welke MBO-opleiding je kiest is dus niet heel wezenlijk voor je plannen om docent Engels te worden. Het mag dus best een MBO-opleiding in de buurt zijn. Kies een opleiding die bij je past. Een technische studie is daarbij heel iets anders als bijvoorbeeld een studie toerisme – met nadruk op talenkennis.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je misschien sugesties voor andere opleidiningen dan onderwijsassistente? ik ben namelijk meer een doener dan een denker
fisbel
10 jaar geleden
De suggestie van dianaf om voor de opleiding MBO onderwijsassistente te kiezen lijkt me logisch omdat je dan voor een groot gedeelte hetzelfde werk doet een leraar. Omdat ik jou en je situatie niet ken, lijkt het me zinvol om een gesprek aan te vragen met je decaan of onderwijsadviseur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meer een doener dan een denker en je moet nog minstens 7 jaar studeren? Interessante keuze om docent Engels te worden. Wat denk je dat je die vier jaar op het HBO gaat doen? Doen in plaats van Denken? Elke MBO is goed maar ik zou zoveel mogelijk Engels meepakken en dat krijg je niet extra als onderwijsassistent, misschien wel helemaal niet.. Waarom doe je geen Havo, je hebt plus gedaan, het MBO is een hele slechte keuze vind ik voor wat jij nog wil gaan doen. Je moet juist verder komen in Engels en met havo kom je verder.