Hoe maak je een goede samenvatting zonder dat het een groot stuk tekst wordt?

Ik moet een andere leermethode gaan vinden en ik ben van plan om een samenvatting te maken. Maar aangezien ik niet goed ben in teksten leren, omdat ik dan alles letterlijk uit mijn hoofd leer wil ik punten eruit halen en die leren. Dus de tekst samengevat in echt korte stukjes.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

kijk op stuvia daar kan je een samenvatting kopen zonder dat je het zelf hoeft te maken. Die zijn vaak ook beknopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik lees altijd eerst de tekst globaal door, dan kijk ik wat nou écht belangrijk is in een tekst (en waar op een toets naar gevraagd kan worden, voorbeelden worden bijv. meestal NIET gevraagd) (wel is het handig dat je een voorbeeld kan noemen, maar er zal niet specifiek naar een bepaald geval gevraagd worden).
Stel dat je in je (werk)boek mag schrijven of dat je losse stencils hebt, dan zou ik de belangrijkste dingen markeren met een stift, of onderstrepen, en dan deze zinnen op een logische en handige manier opschrijven/typen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wat ik altijd doe is een paar hoofdvragen stellen, zoals; wat is het hoofdonderwerp, wat moet er in de samenvatting voorkomen en hoe groot moet de samenvatting zijn. aan de hand daarvan haal ik alleen de primaire (belangrijkste) zaken uit de tekst en zet die samen in één document. vervolgens probeer je met die tekst een samenhangend geheel te maken. succes!