Is het VMBO lager dan de vroegere MAVO?

Er wordt nogal negatef over het VMBO geschreven en als er jongeren in beeld komen van een VMBO zijn het bijna altijd figuren met petjes, opgevoerde scooters en meiden die lopen te gillen en giechelen.

Ikzelf ben ooit begonnen op de MAVO, 30 jaar geleden, en dat was een serieuze school met leerlingen die echt niet zo idioot deden als wat je nu op de TV en internet voorbij ziet komen.

Ik heb ook het idee dat doorstromen naar de HAVO niet zo soepel meer gaat vanaf een VMBO. Klopt dat?

Onder de MAVO had je vroeger de LTS en de Huishoudschool. Dat lijkt mij nu gecombineerd het huidige VMBO.

Toegevoegd na 7 minuten:
Bedankt voor de info zover.

Als er binnen het VMBO dus diverse niveau's zijn bestaat er dan niet het risico dat een mindere leerling sneller wegzakt naar het laagste niveau. Terwijl je vroeger op de MAVO dan gewoon wat harder moest werken, bijles, misschien een keer blijven zitten, en het wel erg vreemd moest lopen om van school gestuurd te worden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
42.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Petjes worden door veel jongens gedragen, ook op het VWO
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon tegenover een middelbare scholengemeenschap. Onvoorstelbaar wat die meiden veel gillen.

Het beste antwoord

Het VMBO is een verzamelnaam voor een aantal verschillende opleidingen

VMBO-basis, dit is het laagste niveau en bereidt voor op een praktische beroepsopleiding op bijv. het ROC

VMBO-kader, dit is ook een opleiding voor jongeren die meer praktisch zijn ingesteld en liever met de handen werken. Het niveau is hoger dan basis, en de opleiding bereidt voor op een middenkaderopleiding in het mbo

VMBO-Gemengde Leerweg, dit is een combinatie van kader en theoretisch. Deze leerlingen hebben minder of geen moeite met studeren maar willen zich toch voorbereiden op een middenkader opleiding

VMBO-Theoretische Leerweg, dit is de vroegere Mavo, en deze leerlingen hebben geen moeite met studeren, en kunnen naast het mbo eventueel ook doorstromen naar de HAVO.
De meeste scholengemeenschappen met vmbo-havo-vwo hebben het dan over VMBO-T.

Overigens moet je om door te stromen naar de HAVO gemiddeld een 7 halen op je eindexamen VMBO-T.

Zie ook onderstaande website voor meer en duidelijke informatie
http://www.digischool.nl/llbeg/decaan/leerwegen/leerweg2.htm#De%20gemengde%20leerweg

Wat betreft het beeld van de jongeren op het VMBO wil ik toch wel zeggen dat dit gewoon een vrij algemeen beeld van jongeren is. Ik werk zelf op een middelbare scholengemeenschap en dit soort jongeren zit zowel op de VMBO als op HAVO en VWO.
Jongeren vertonen nu eenmaal groepsgedrag en zijn vooral in hun puberteit bezig zich af te zetten tegen de oudere generatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn verschillende VMBO niveau's, met niveau 4 als het hoogste niveau. Dit is vergelijkbaar met de vroegere MAVO. De LBO van vroeger, LTS van vroeger en huishoudschool zijn nu inderdaad onderdeel van de VMBO.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij vergis je je in het onderwerp, VMBO heeft 3 niveau's, jij hebt het over het MBO.
VMBO -t is hetzelfde als vroeger de MAVO
VMBO-kader is hetzelfde als de LTS en Huishoudschool.
Doorstromen van VMBO-T naar HAVO is nog steeds goed te doen

Toegevoegd na 5 minuten:
Denk niet dat er veel verschil is tussen de schooljeugd toen en nu.
Mijn ouders vonden mijn strakke Lois spijkerbroek ook niks,vonden mij helemaal niet serieus genoeg en mijn vriendje met een Puch met hoogstuur en lange haren vonden ze al helemaal niets:)

Toegevoegd na 46 minuten:
Nog even een reactie op je toevoeging.
Er is eigenlijk net zo'n groot verschil tussen VMBO-T en VMBO-Kader als vroeger tussen de MAVO en LTS.
Sommige scholen gemeenschappen kan je bv alleen VWO en VMBO-T volgen, voor VMBO-Kader moet je naar een andere scholengemeenschap.
Dus de doorstroming is niet 'makkelijker' geworden.

Dat het onderwijs erg verandert is in vergelijking met 30 jaar terug ben ik met je eens. Maar ook de maatschappij verandert, neem vakken als Informatica, techniek en verzorging, culturele en maatschappelijke vorming dit waren vakken die er níet (of op een hele andere manier)waren op álle scholen. Nu wel van VWO tot VMBO
Talen worden er meer gegeven, Spaans is al op veel scholen,een keuze vak, maar zo komt er ook Chinees als taal bij. En in het hoger onderwijs bv Russisch
Scholieren leren om veel met de PC te werken, op de basisschool worden spreekbeurten al gegeven met een Powerpoint presentatie.
Dat jongeren minder gemotiveerd zijn dan vroeger denk ik niet, onze ouders zeiden hetzelfde over ons en dat zal altijd zo blijven denk ik.
Wel zijn jongeren veel mondiger, misschien wel té. Hier weten ze precies welke rechten ze hebben ivm uren, tussen uren enz. Hun plichten zijn ze wat minder mee bezig :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kinderen op laagste niveaus (vmbo-basis en vmbo kader) leren vooral praktisch en minder uit tekstboeken. Tegenwoordig leven we in een andere wereld. Kinderen zijn inderdaad mondiger. Internet, social media en de globalisering zijn ook een belangrijke factor.
Ik wil niet aangeven dat alle kinderen op bijvoorbeeld vmbo basis/kader niveau zo zijn, maar er is wel een heel groot verschil met vmbo basis/kader en mavo. Ik heb meegemaakt dat nichtjes (vmbo-basis en vmbo-kader) vaak op straat hingen, alcohol op straat dronken, omgingen met ongure types en stoer wilden doen. Er heerste ook erg een roddelcultuur. Kinderen die vmbo-basis en vmbo-kader volgen hebben hele andere interesses dan mavo'ers, havoërs en vwo'ers. Alhoewel over laatstgenoemden natuurlijk ook verschillen op te noemen zijn qua gedrag. Dat doet er hier niet toe. Ik denk dat het ook uitmaakt of de kinderen in de stad wonen in bijvoorbeeld Amsterdam/Almere/Utrecht of bijvoorbeeld op het platteland wonen in Friesland.

Tegenwoordig willen ouders niet dat hun kinderen naar de Mavo gaan. Er wordt zo denigrerend over gedaan. Wanneer een kind naar de Mavo moet, wordt er zelfs gedreigd door sommige ouders (zie kranten) om het kind een havo advies te laten krijgen door de docent van groep 8. Het slaat nergens meer op. Een kind kan altijd hogerop komen waar hij of zij ook begint. Er zijn zelfs mensen zonder diploma die hartstikke goede banen hebben. Er moet echt van de gedachte af worden gestapt dat de mavo minder is in tegenstelling to de havo. Onze maatschappij heeft nog veel te leren helaas. Er wordt ook vaak genoemd dat er nou eenmaal mensen nodig zijn die met hun handen werken. Kinderen die naar de havo gaan terwijl zij op de mavo horen, zullen ongetwijfeld op hun teentjes lopen en dat is ook niet de bedoeling.

MBO'ers zijn tot de dag van vandaag nog steeds nodig in het werkleven en dat ook zo blijven, dus ouders en/of kinderen voel je er niet minder door dat jij of je kind naar de mavo of het mbo gaat. Leren met je handen en meer praktische vaardigheden opdoen is niet erg!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"Er zijn zelfs mensen zonder diploma die hartstikke goede banen hebben". Die persoon moet ik nog tegenkomen! Zit in Oost-Nederland en voor een administratief assistent bij een gemeente, vraagt men al om een HBO-er c.q. academicus. Het is meer onderdeel van de HBO-cultuur, waarin men (de werkgevers en recruiters) tegenwoordig zit. Het is ook een feit, dat het MBO van 25 jaar geleden qua niveau, vaak nog hoger lag dan het HBO-niveau anno 2020...