Kan je van een MBO Niveau 2 Opleiding naar een MBO Niveau 4 Opleiding?

Ik doe persoonlijk een Niveau 2 opleiding, maar dit Niveau is te makkelijk, De opleiding die ik zou willen doen is helaas voor Niveau 4, en de Opleidingen van Niveau 2 & 3 vind ik helemaal niks aan… Is er een mogelijkheid om van Niveau 2 naar Niveau 4 te springen? Aangezien ik het echt ontzettend makkelijk vind, en me gewoon verveel omdat ik het allemaal al snap…

Ik vind de opleiding zelf ook helemaal niet leuk… Dit geldt ook voor de andere opleidingen van andere Sectoren!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.8K

Antwoorden (2)

Ik denk dat dat niet mogelijk is. Zelf zit ik met hetzelfde probleem, alleen dan voor de zorgsector.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Normaal gesproken zul je dan eerst via niveau 2 en 3 op moeten stromen. Tenzij je een VMBO-T diploma over vergelijkbaar hebt (of hoger, natuurlijk). Of je moet 21 jaar of ouder zijn en een toelatingstest doen.

MBO-instellingen zijn volgens de overheid zelf verantwoordelijk voor hun toelatingsbeleid. Dat betekent dat ze jou toe mogen laten als zij denken dat jij de opleiding aan kunt, ook al voldoe je niet aan de voorwaarden.

Als bijvoorbeeld opleiding X gevraagd wordt als vooropleiding en iemand heeft nooit opleiding X heeft gevolgd maar wel door zijn werk precies dezelfde dingen leren doen als iemand die wél opleiding X heeft, of heeft losse cursussen gevolgd waarmee hij op datzelfde niveau komt, kan school ervoor kiezen iemand toch toe te laten. Dat doen ze alleen als ze er van overtuigd zijn dat die persoon de opleiding met goed gevolg zal afronden.

Je kunt het dus altijd proberen: als jij op school kunt bewijzen dat je een hoger niveau aankunt, mág de school je toelaten ook al voldoe je officieel niet aan de voorwaarden. Let wel: ze zijn dat dus niet verplicht. Maar vragen staat vrij.