Wat is het verschil tussen ineens en opeens?

Wanneer gebruik je de ene of de andere, of kan het allebei?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
30K

Het beste antwoord

ineens kan duiden op een wending die stond te gebeuren alleen stond niet vast wanneer, opeens duid op een wending die uberhaubt niet werd verwacht. ten minste dat gevoel heb ik bij de woorden.

Toegevoegd na 1 minuut:
"en ineens was het zover" klinkt logischer als "en opeens was het zover"... vandaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Weinig of geen.
Hetzelfde als 'intussen of ondertussen'..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opeens is plotseling, zonder dat je het verwacht: 'Opeens viel het licht uit'

Ineens is in een keer: 'Ineens was hij miljonair'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik krijg ineens zin om deze vraag te beantwoorden.
Maar opeens klapt mij pc uit, dus gaat het niet!

Ik krijg opeens zin om deze vraag te beantwoorden.
Maar ineens klapt mijn pc uit, dus kan het niet.

Het kan beide!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er gevoelsmatig naar kijkend zou ik bijna zeggen dat de twee woorden het in pricipe zelf al aangeven als je ze in lettrgrepen opdeelt.
in-eens is iets inwendigs, een gevoel, een gedachte.
Op-eens is iets wat buiten jezelf gebeurd, een daadwerkelijke gebeurtenis zou ik zo zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil en het gebruik van het een of het andere is afhankelijk van de definitie van ineens.

Ineens heeft twee definities
1. Plotseling (Synoniem: opeens)
2. In één keer

Bij de eerste betekenis kun je zowel het woord ineens als opeens gebruiken, omdat opeens een synoniem is van ineens met de betekenis plotseling.

Bij de tweede betekenis kun je alleen het woord ineens gebruiken.

Het is dus afhankelijk van de betekenis die het woord ineens in je zin heeft. Als je er plotseling mee aan wilt duiden dan kunnen beiden. Als je in één keer er mee aan wil duiden dan kan alleen het woord ineens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan allebei, zodra het gaat om het weergeven van een plotselinge gebeurtenis, omdat het synoniemen zijn.
Dus het heeft beiden dezelfde betekenis.
Je kan deze woorden ook nog vervangen voor de woorden onverwachts / plotseling / eensklaps,

Plotseling viel er een boom op de weg.
Ineens viel er een boom op de weg.
Opeens viel er een boom op de weg.