kan ik als ik de opleiding tot anesthesiemedewerker volgen op mbo niveau of moet je daarvoor per sé een hbo opleiding voor volgen?

ik wil zou graag willen weten of je met diploma voor niveau 4 (mbo) hebt je kunt specialiseren tot anesthesiemedewerker, op MBO niveau, of heb je daar per se hbo voor nodig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik mag toch hopen dat dat minimaal HBO is..............

Het beste antwoord

Anesthesiemedewerker is een Hbo-opleiding. Dat betekent dat je je kunt inschrijven als je een HAVO-diploma hebt (in dit geval: met bij voorkeur profiel natuur & gezondheid) OF als je een MBO-4 diploma hebt. De opleiding is dus op HBO-niveau, maar met een MBO-4 diploma (zeker als dat een relevante opleiding is, bijvoorbeeld verpleegkundige) kun je toegelaten worden tot de opleiding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke bedankt. Ik heb een kader-diploma en doe nu niveau 2, maar denk dat ik hbo niet ga halen. :'(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iemand die zo'n belangrijke en verantwoordelijke functie
wil moet toch minimaal HBO aan kunnen...............
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke bedankt. Jammer want ik wou eerst ambulanceverpleegkundige worden, maar dat kon niet omdat dat hbo niveau is en dat gaat waarschijnlijk te moeilijk. Wil ik dit graag, kan dit ook al niet :'( #huilen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is een verwante opleiding op MBO-niveau: http://www.han.nl/opleidingen/opleiding/logistiek-medewerker-okc/ Logistiek medewerker operatiekamercomplex. Voor die opleiding kun je instromen als verzorgende (MBO3) of Centrale Sterilisatie Assistent. Mijn antwoord op je vraag over de opleiding ambulanceverpleegkundige is verwijderd (of eigenlijk: de vraag is verwijderd), maar had je nog gezien wat ik als aanvulling gepost had? Je schreef namelijk dat je droom is om op een ambulance te werken, maar moet dat per se als verpleegkundige zijn? Je zou eventueel nog kunnen kijken naar de opleiding tot ambulancechauffeur, daar is een minder hoog niveau aan vooropleiding voor nodig. Ik weet niet of dat je trekt natuurlijk, maar als je graag op een ambulance zou willen werken zijn er twee mogelijkheden: ambulanceverpleegkundige of ambulancechauffeur. De ambulanceverpleegkundige is een heel gespecialiseerde verpleegkundige die erg zelfstandig moet kunnen werken en handelingen uitvoert die in het ziekenhuis alleen door artsen worden gedaan. Zo'n verpleegkundige is dus echt hoger en verder opgeleid dan een 'gewone' verpleegkundige in het ziekenhuis. Dat moet je maar net kunnen. Maar als het jou leuk lijkt om die verpleegkundige te assisteren en overal mee naartoe te gaan én daarbij verantwoordelijk te zijn voor veilig vervoer van verpleegkundige én patiënt, is die chauffeursfunctie misschien iets voor jou. Kijk dan eens op: http://www.academievoorambulancezorg.nl/opleidingen/ambulancechauffeur
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg/antwoord! Ik heb heel erg veel aan je antwoord en het geeft me weer wat moed! Want ik wil wel, alleen er is zoveel op HBO. Dus als ik dus nu lees dat het ook zo kan. Want het is echt een droom om op de ambulance te werken en als het dan zo kan zou ik dat echt heel erg graag willen! Super bedankt!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fijn dat je iets hebt aan mijn suggestie. Voor de opleiding tot ambulancechauffeur moet je een rijbewijs-B en een EHBO-diploma hebben, vaak ook met reanimatie. Verder heb je geen specifieke vooropleiding nodig. Dat zijn waarschijnlijk hele haalbare eisen, zeker als je zo gemotiveerd bent. Het is natuurlijk een andere functie dan die van de verpleegkundige: je bent dan meer zijn of haar rechterhand. Daarbij kom je natuurlijk precies dezelfde situaties tegen als wanneer je als verpleegkundige op de ambu werkt, dus als dat je trekt, is dat misschien wel net iets voor jou. Ik denk dat je opleiding als helpende je uitstekend voorbereid maakt voor een dergelijke opleiding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, als ik dan ambulancechauffeur kan worden, dan ben ik en op de ambulance en dan ben je wel zn "rechterhand", maar kan ik alsnog mn droombaan waarmaken. Ik vraag me alleen nog wel af, of je voor de opleiding voor ambulancechauffeur ook geen HBO opleiding nodig hebt. Verder heb jij: Lies12 mij zo mooie uitleg en advies gegeven, dat ik weer moet en motivatie heb gevonden, ook al zegen mn ouders dat ik het niet aankan. Heel erg bedankt. Ben blij dat er zulke mensen als jou zijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je die link bekeken? De eisen voor de opleiding tot ambulancechauffeur zijn: rijbewijs-B en een EHBO-diploma. Daar hoef je dus echt geen HBO voor te hebben. Als je lichamelijk gezond bent, stressbestendig en gemotiveerd, zou ik niet weten waarom je dat niet zou kunnen. Die opleiding tot helpende is écht een goede voorbereiding voor een dergelijke opleiding, waarmee je zeker een streepje voor zult hebben op mensen die geen opleiding of werkervaring in de zorg hebben. Natuurlijk kan niet iedereen ambulancechauffeur worden: je moet de ambulanceverpleegkundige kunnen assisteren met medische zaken, je moet goed om kunnen gaan met allerlei soorten mensen en het hoofd koel houden in crisissituaties. Daar komt bij dat je tijdens de opleiding ook moet leren om met spoed een ambulance door druk verkeer te loodsen. Maar daar is die opleiding juist voor, daar word je in getraind. Als je ouders zeggen dat ambulanceverpleegkundige te hoog gegrepen is dan hebben ze misschien gelijk: in die functie ben je echt een halve arts, je moet heel veel medische kennis hebben en dat direct toe kunnen passen. Maar ambulanceverpleegkundige moet voor iemand met jouw opleiding en zeker ook jouw motivatie hartstikke haalbaar zijn. Laat je ouders dat maar zien, dat jij dat zeker wel kunt. Ambulancechauffeur is een hele mooie en verantwoordelijke functie waarbij je de ambulanceverpleegkundige ondersteunt en assisteert zodat hij of zij blind op jou kan vertrouwen. Als dat is wat jij altijd al wilde, moet je er zeker voor gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo, ja ik had de link bekeken. Hbo is misschien wel wat te hoog gegrepen, maar als je met mbo niveau, zonder hbo ook op de ambulance kan, zou ik dat heel erg mooi vinden. Feels like the biggest dream in my life is comming true. Ik ben ook zeker van plan mn ouders te laten zien, dat ik het wel kan. Ik wil gewoon zo graag op de ambulance werken. Hoe graag is ik dat wil is voor mij niet in woorden uit te drukken. Het geeft mij ook rust en troost dat ik er nu met jou over kan praten. Mn ouders willen het vplgens mij niet, want ze zeggen als ik een filmpje heb gekeken en heb open laten staan, zo van ambulance emma. Mn ouders steunen het niet en daarom praat ik er niet over. Ik ben daarom ook heel blij dat ik er met jou over kan praten! Ik kan je niet vaak genoeg bedanken! Met vriendelijke groeten Emma
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet je ook waarom je ouders hier niet achter staan, Emma? En als je ze vertelt dat je niet per se ambulanceverpleegkundige wilt worden, maar dat je wél na je huidige opleiding graag door zou willen stromen naar de opleiding tot ambulancechauffeur? Misschien steunen ze je wel als ze weten dat je een haalbaar doel hebt gesteld voor jezelf. Als je ze verder duidelijk maakt hoe belangrijk dit voor jou is en dat dit echt is wat jij wilt, zullen ze dat toch wel begrijpen, hoop ik? Maar zelfs als ze dat niet doen, of nog niet: jij bent volwassen of bijna volwassen, dus je maakt je eigen keuzes hierin. Bovendien gaat het om jouw toekomstige baan, niet die van je ouders. Ik heb nog wat verder gekeken naar de opleidingseisen, dat lijkt wat te verschillen per regio: in sommige regio's wordt ook een C-rijbewijs en MBO3-opleiding gevraagd. Kijk bijvoorbeeld op: http://www.ravbrabantmwn.nl/nl-NL/Werken-bij/Ambulancechauffeur Maar het hoogste gevraagde vooropleidingsniveau is dus MBO3, terwijl er ook regio's zijn waar dat niet eens per se nodig is. Als je echt zeker weet dat dit is wat je wilt, en je hebt een helder beeld van wat de functie nu inhoudt, zou je je kansen alvast kunnen verhogen door je C-rijbewijs te gaan halen. Of eerst je B (personenauto), als je dat nog niet hebt natuurlijk ;-). En je kunt je inschrijven voor een EHBO-cursus, als je niet via school al je EHBO hebt gehaald. Als je dat al wel hebt, zou je alvast een reanimatiecursus kunnen gaan volgen. Zo kom je dan steeds een stapje dichterbij je droom. De opleiding tot ambulancechauffeur zelf duurt zeven maanden, dus als je eenmaal aan de toelatingseisen voldoet en je kun een opleidingsplaats vinden bij een ambulancedienst, is die tijdsduur ook best te overzien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, ik heb nu na jou verhalen een helder beeld voor ogen. Ik wil op de ambulance als chauffeur. Dat lijkt me zo gaaf. Misschien is het zoals jij ook al aangaf, beter om het stap voor stap te doen en dat ik zo stapje voor stapje dichterbij mijn droom kom.
Nog even over mijn toekomst. Daar heb je gelijk in. Ik ben nu 17,5 jaar dus bijna volwassen en het is mijn keuze kwa opleiding. Ik weet niet waarom mijn ouders zo doen over het idee dat ik op de ambulance wil. Ik heb laatst wel aangegeven, dat ik omdat nu wel duidelijk is geworden dat ik geen hbo aankan, als verpleegkundige op de zorgambulance zou kunnen werken, maar daar reageerde ze niet op toen ik dat zei. Ik ben iemand, die steun nodig heeft. Ik durf het nu na die negative reactie van mijn moeder, het niet meer te vertellen. Gelukkig kan ik wel bij mijn coach(school) terecht. Ik durf het gewoon nu nog niet te vertellen. Dat is moeilijk, heel moeilijk. Als ik dus op stage(zorginstelling) een ambulance zie, doet dat heel erg wat me. Dan denk ik, dat wil ik ook. Maar ik denk er ook aan om een EHBO cursus te volgen, want bij mijn opleiding krijg ik in de laatste periode wel EHBO, maar geen diploma. En ik heb nog nooit rijles gehad. Dus ook nog geen gewoon autorijbewijs. Dus nog een EHBO cursus met reanimatie, rijbewijs B en C en dan nog opleiding verzorgende IG. Het is een lange weg, die ik heb te gaan maar stap voor stap moet het hopelijk wel goed komen. Ik weet het het is nog een bertje vroeg, maar ik ga proberen om in de zomervakantie van 2014 vakantiewerk in het ziekenhuis te regelen. Dit jaar werd ik niet aangenomen omdat ik geen opleiding in de zorg volgde. Nu wel dus hoplijk heb ik dit jaar meer geluk. Ik heb heel veel aan jou informatie en ben je eeuwig dankbaar voor alle steun, moed en motivatie die jij mij hebt gegeven. Ik kwam laatste een quote tegen, die me aansprak: "it takes just one negative comment, to kill a dream." Maar jij hebt ervoor gezorgd dat mn droom weer is gaan bloeien. You're special to me, heel speciaal! Met vriendelijke groeten Emma!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom ben je na kader niet naar een mbo 3 of 4 gegaan Emma?