mag een school je weigeren?

Gestopt met een opleiding op me 16de en 3 jaar later weer gestopt met een opleiding. Nu ben ik wat ouder en zie het belang van een olpleiding in. Ik heb domme fouten gemaakt en wil dat nu oplossen door een opleiding te beginnen. Maar die school ziet me aankomen... ik ben daar een risico leerling en vraag me daarom dus af of een school je mag weigeren om de rede dat ik al 2 opleidingen gestopt ben.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, een school mag je niet weigeren om de reden dat je al twee keer met een opleiding gestopt bent. Ze kunnen wel met je in gesprek gaan om zich ervan te verzekeren dat je nu beter gemotiveerd bent. Als ze je dan al zouden weigeren dan is dat niet met de reden dat je al twee keer gestopt bent, maar omdat zij denken dat je niet voldoende gemotiveerd bent om de opleiding te voltooien. Dat mogen ze echter niet beslissen op basis van het feit dat je eerder al twee keer aan een opleiding begonnen bent. Tussen je 16e en laten we zeggen 25e vindt er een hele verandering plaats. Je wordt volwassen en gaat het belang inzien van een opleiding. Dat is heel normaal en dat zal bij de school heel herkenbaar zijn.
Neem dus contact op met de school, laat gewoon zien dat je veranderd bent. Daarvoor hoef je je niet in te spannen, want als je daadwerkelijk veranderd bent, dan is het voldoende om jezelf te laten zien. Mocht het toch niet lukken, dan kun je altijd nog eens kijken of de opleiding ergers anders in de buurt wordt aangeboden!