Moet een standaard illustratie van Office Word die je invoegt ook met APA-bronvermelding gerefereerd worden? Zo ja, hoe?

Het gaat dus om de illustraties die je bij Invoegen - Illustraties invoegt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, ook illustraties moeten met APA-bronvermelding gerefereerd worden, tenzij je ze zelf gemaakt hebt. Een illustratie wordt gezien als een figuur. Je doet dit niet in de referentielijst, maar onder de figuur. Dit is de officiële manier om het te doen als het uit een tijdschrift komt:

Figuur 1. Naam van het plaatje: Uit “Titel van het artikel,” door A.A. Auteur en B.B. Auteur, jaar, Titel van het tijdschrift, jaargang, p.xx.

Omdat jij de afbeelding niet uit een tijdschrift haalt, maar gewoon uit word, wordt het een beetje lastig hoe je ernaar moet refereren. Wat ik zou doen is het volgende:

Figuur 1. Titel afbeelding: uit "Standaardillustraties Word", verkregen op -datum-, van word (jaartal -het jaar van jou versie van word-).

Standaardillustraties word zou dan schuingedrukt moeten. Ik weet niet of dit helemaal correct is, maar dit lijkt me de meest correcte manier om het te doen.

Maar nog even iets anders: Waar wil je deze afbeelding voor gebruiken? Een wetenschappelijk artikel gebruikt namelijk alleen maar figuren als ze er toe doen. Eerlijk gezegd betwijfel ik sterk of een standaardillustratie van word geschikt kan zijn om te gebruiken voor een wetenschappelijk artikel, of een artikel dat in elk geval officieel genoeg is om er APA-richtlijnen voor te gebruiken. Als je het zonder dat plaatje kan doen, raad ik je dat sterk aan.