Hebben mensen met adhd ook tijdsverlenging op een toets?

Mensen met dyslexie krijgen tijdverlenging op een toets omdat het lezen hun moeilijk afgaat. Mensen me ADHD kunnen zicht moeilijk concentreren, hebben zij dan ook tijdsverlenging? (Of ligt dat aan de school?)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.4K

Antwoorden (2)

Nee, mensen met ADHD krijgen geen andere behandeling tijdens het eindexamen. Overigens mag de school hier zelf niet in beslissen, dit doet namelijk het College van Eindexamens. Doet de school dit toch, dan loopt de school risico op een boete en het ongeldig verklaren van de gemaakte eindexamens voor die school/groep.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op basis van Eindexamenbesluit VO artikel 55 zou het mogelijk moeten zijn om maximaal 30 minuten verlenging te krijgen bij het centraal examen. Voor de schoolexamens hebben scholen meer vrijheid om eventuele aanpassingen zelf in te vullen. Voor het centraal examen mag de directeur van de school dit beslissen, mits tijdig aangegeven en gemeld bij de inspectie. Als de handicap niet zichtbaar is (zoals bij ADHD) dan is wel een specialistisch rapport vereist. Dat mag ook van een psycholoog of orthopedagoog zijn.

Toegevoegd na 14 minuten:
Uit diverse sites maak ik op dat de ruimte die de wet hierin biedt, in de praktijk inderdaad van toepassing kan zijn op leerlingen met ADHD. Op http://www.steunpuntpassendonderwijs.nl/passend-onderwijs/regelingen-en-voorzieningen/aangepast-examen-bij-handicap/overige-beperkingen/ wordt bijvoorbeeld gesproken over de toepassing van dit artikel op leerlingen met ADHD en autisme, en ook scholen geven aan op hun site dat er aanpassingen mogelijk zijn bij het centraal examen bij ADD/ADHD: http://www.clz.nl/adhdadd/.

Voor leerlingen met bijvoorbeeld ADHD is dus een verlenging van 30 minuten mogelijk op grond van hetzelfde artikel dat scholen de ruimte geeft om dyslectische leerlingen meer tijd te geven. Alleen is het voor dyslexie naar mijn idee meer algemeen bekend. In de regelgeving wordt dyslexie echter niet apart genoemd: het gaat gewoon over 'leerlingen met een beperking'. ADHD kan daar onder vallen, net als dyslexie.

Het examenblad geeft ook een overzicht van wat er mogelijk is qua aanpassingen voor leerlingen met verschillende handicaps: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=6&ved=0CFYQFjAF&url=http%3A%2F%2Fwww.examenblad.nl%2F9336000%2F1%2Fj9vvhinitagymgn_m7mvi7dmy3fq6u9%2Fvj2taxic1ryb%2Ff%3D%2Fi.3.4_centrale_examens_en_kandidaten_met_een_beperking_-_nadere_toelichting.pdf&ei=KhZ1Uv3oC8GEtAbsvoGYAw&usg=AFQjCNHfhEMSIa3bLJb2P8IGUkESQJeKAQ&bvm=bv.55819444,d.Yms